حوادث تلخی که بالابرهای آسانسور نما می‌آفریند

به گزارش خبرآنلاین استان اصفهان، امیرحسین صادقی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بالابرها، هیدرولیک هستند و استاندارد لازم را ندارند، اظهار داشت: این در حالی است که استانداردهای لازم برای آنها در کشور تدوین شده، اما اجباری نیست و این موضوع باعث می شود که شاهد حوادث تلخی در زمینه بالابرهایی باشیم.

وی افزود: مردم باید به شرکت هایی مراجعه کنند که شرایط لازم را برای تجهیز آسانسورها داشته باشند، شرکت هایی که زیرنظر اتحادیه سندیکای آسانسور بوده و دارای رتبه بندی و نظارت های لازم هستند.

 مسئول کمیته ارزشیابی سندیکای آسانسور اصفهان بیان داشت:  بدیهی است که آسانسورها در یک ساختمان نقش بسیار مهمی داشته و قلب ساختمان محسوب می شوند؛ تقریبا ساختمان بلندمرتبه ای نخواهد بود اگر آسانسوری در کار نباشد.

۹۰ درصد آسانسورهای ایران امنیت لازم را ندارند

صادقی در پاسخ به این سوال که آیا موافق هستید که ۹۰ درصد آسانسورهای ایران امنیت لازم را ندارند و استاندارد نیستند گفت:اگر بخواهیم به این شکل به این مساله نگاه کنیم، چالشی ایجاد می کند، بله درست است این جمله که بگوییم ۹۰ درصد آسانسورها استاندارد نیست، اما از چه لحاظ، آسانسور، گوشه ها و فرعیاتی دارد که اگر بخواهیم صد در صد بندبند استانداردهای آن را رعایت کنیم کاری غیرممکن است.

وی ادامه داد: اکنون در ایران اهم استانداردهای آسانسورها رعایت می شود. البته باید به شرکت تجهیزکننده ای که این کار را می کنند و معتبر هم هستند باید اعتماد کرد. به جرات باید بگوییم که در چهار- پنج سال اخیر به نسبت تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد استانداردهای آسانسورها رعایت شده است و بیشتر حوادث مربوط به آسانسورهای قدیم است.شاید باید این جمله را به این شکل تصحیح کنم که ۹۰ درصد بالابرها امنیت لازم را ندارد .

وی با اشاره به اینکه سن آسانسور با قطعات مناسب و خوب باید بین ۹ تا ۱۰ سال باشد و این موضوع رابطه مستقیمی با کیفیت قطعات دارد، تصریح کرد: به غیر از قطعات مصرفی، یک آسانسور خوب می تواند تا ۱۰سال بدون هیچ عیب اساسی کار کند، البته برعکس این موضوع هم هست، اگر فرد حقیقی یا حقوقی با یک شرکت ارزان قیمت قرارداد ببندد، بعد از زمان گارانتی قطعا به مشکل برخورد می کند و نمونه آن را بسیار است.

عضو اتحادیه سندیکای آسانسور و پله برقی استان اصفهان افزود: چند پارامتر برای اینکه بتوانیم یک آسانسور خوب داشته باشیم وجود دارد؛ در ابتدای امر تهیه و تامین قطعات با کیفیت، باید در مورد خرید قطعات مناسب تحقیق شود و مساله بعدی، انتخاب شرکتی توانمند است، شرکتی که در سندیکای آسانسور عضو باشد، به این خاطر که این شرکت ها دارای فیلترهایی هستند و تنها شرکت هایی می توانند از این فیلترها رد شوند که دارای حداقل شرایط احراز عملکرد در حوزه آسانسور باشند.

وی افزود: بعد از این موارد، داشتن پروانه طراحی مونتاژ است که باز هم فیلتری است که شرکت ها باید از آن رد شوند تا حائز شرایط لازم برای نصب و تجهیز آسانسور باشند، دیدن نمونه پروژه های آن شرکت مساله دیگری است که می تواند به کسی که می خواهد آسانسور بخرد کمک کند. قطعا این روش ها از بهترین روش ها و الگوهای خرید آسانسور هستند که اگر از آنها پیروی شود، مردم به مشکل برخورد نخواهند خورد.

در زمینه اجرا کردن استانداردها فاصله زیادی داریم

صادقی با اشاره به استانداردهای آسانسورها نیز گفت: از لحاظ استانداردها ما فاصله کمی با کشورهای توسعه یافته داریم و این فاصله بسیار نزدیک به استانداردهای اروپایی است، منتهی در زمینه اجرا کردن استانداردها فاصله زیادی داریم، ما قانون های خوبی در کشور داریم، ولی اینکه این استانداردها اجرا شود یا خیر مهم است.

مسئول کمیته ارزشیابی سندیکای آسانسور اصفهان اضافه کرد: هم اکنون تمامی استانداردهای ما بر اساس استانداردهای اروپا است که رعایت می شود. این استانداردها شامل استاندارد  em۸۱ است و جزو استانداردهایی است که از اروپا اقتباس شده اند، استاندارد ۱-۶۳۰۳ برای آسانسورهای کششی اجباری است، ولی استاندارد ۲-۶۳۰۳ که مربوط به آسانسورهای هیدرولیک است و تدوین شده اما اجباری نیست.

وی افزود: باید در این زمینه اظهار تاسف کنم که در کشور ما هنوز بعد از گذشت چند سالی که این استاندارد تدوین شده اجباری نشده و ما شاهد بالابرهای آسانسور نما در حوزه آسانسورهای هیدرولیک هستیم. بالابرهایی که به اسم آسانسور نصب می شوند و حوادث بسیار زیاد ما مربوط به همین آسانسورهای بالابر نما است.

46

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *