محدودیت‌های ترافیکی محور کرج

سرهنگ رضا معظمی گودرزی  اظهار کرد: تردد انواع خودرو از ساعت ۱۵ تا ۲۴ روز جمعه یازدهم آبان ماه از کرج به سمت مرزن‌آباد ممنوع می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: با اعلام مأموران پلیس‌راه مستقر در محور، تردد انواع خودرو از ساعت ۱۸ تا ۲۴ روز جمعه یازدهم آبان ماه از مرزن‌آباد به سمت کرج به‌صورت یک‌طرفه خواهد بود.

رئیس پلیس‌راه استان البرز در بخش دیگری به محدودیت‌های ترافیکی برای موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: از ساعت ۱۲ امروز چهارشنبه نهم آبان ماه تا ساعت ۶ بامداد روز شنبه دوازدهم آبان ماه تردد موتورسیکلت از محور کرج – چالوس و بالعکس ممنوع می‌شود.

سرهنگ معظمی گودرزی همچنین تأکید کرد: تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور کرج -چالوس ممنوع است.

رئیس پلیس‌راه استان البرز در پایان از رانندگانی که قصد عبور از محور کوهستانی و برف‌گیر چالوس رادارند، خواست با رعایت سرعت مطمئنه از بروز حادثه جلوگیری کرده و سفری ایمن را برای خود و خانواده رقم بزنند.

46

کنایه سنگین مهراب قاسم‌خانی به جنجال اخیر در شبکه سه/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهراب قاسم خانی در واکنش به اتفاقات اخیر میان برنامه «حالا خورشید» و بخش خبری ساعت ۲۲ شبکه سه سیما، در اینستاگرام نوشت: «چه خبره تو تلویزیون؟ خب چهارتا مدیر بیارید که یکم از سن دبیرستانشون گذشته باشه.

فردا گوینده خبر میره آدامس میچسبونه زیر مدیر شبکه، اونم میره رییس گروه فیلم و سریالش رو میبره دعوا. آخرش هم گریه میکنن، اولیاشون رو میارن.»

۲۴۱۲۴۳

جهانبخش: قهرمانی پرسپولیس در آسیا به نفع تیم‌ملی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شنبه قرمزها باید بازی برگشت فینال را مقابل کاشیما برگزار کنند. علیرضا جهانبخش ستاره ایرانی برایتون در آستانه این مسابقه حساس درباره احتمال قهرمانی قرمزها می گوید: «این اتفاق خوبی است که برای فوتبال ایران رخ داده است. قهرمانی پرسپولیس در آسیا اولا می تواند نگاهها را به فوتبال ما معطوف کند. الان چند سالی است که تیم ملی ایران تیم اول آسیاست. طبیعتا اگر بتوانیم در رده باشگاهی هم به قهرمانی برسیم می توانیم قدرت خود را بیش از گذشته به فوتبال آسیا نشان دهیم. به اعتقاد من اگر پرسپولیس قهرمان آسیا شود به نفع تیم ملی ایران هم هست و باعث می شود قدرت بگیرد. »

252 43

شمارش معکوس برای رونمایی از سازوکار مالی اروپا برای ایران

در حالی که برخی رسانه‌های خارجی از وجود برخی موانع از جمله اختلاف بر سر محل گشایش دفتر “سازوکار ویژه” (SPV) در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفته جاری خبر دادند، اما به نظر می‌ِآید تفاهم‌ها و نتایج مثبتی در این رابطه به وجود آمده و محل این دفتر نیز مشخص شده است.

به گزارش ایسنا، هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان اجرای “سازوکار ویژه مالی” برخی رسانه‌های خارجی تلاش دارند این گونه القا کنند که تلاش اروپا بی‌فایده و اقدامی نمایشی در مقابله با آمریکا است. این در حالی است که مذاکرات و اقدامات کارشناسی و اجرایی در بین کشورهای اروپایی به ویژه سه کشور اروپایی حاضر در برجام با جدیت در حال انجام است و نسبت به چند ماه گذشته شدت گرفته است.

یکی از ملموس‌ترین نتایج تلاش اروپا برای اجرایی کردن سازوکار ویژه مالی، بعد از واکنش تند مقامات آمریکایی از جمله وزیر خارجه آمریکا، معافیت‌هایی است که آمریکایی‌ها برای برخی کشورهای خریدار نفت ایران و نیز در رابطه با سوئیفت قائل شده‌اند و به دامنه و تعداد آن هر روز افزوده می‌شود و این نشان‌دهنده آن است که آمریکا نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن ملاحظات هم‌پیمانان و شرکاء خود و ضربتی سیاست‌هایش را تا انتها به پیش ببرد. علاوه بر این، اقدام حاکی از محدودیت‌های آمریکا در اعمال محدودیت‌ برای کشورهای دیگر و تعاملات مالی و سیاسی‌شان است.

با نزدیک شدن به مرحله دوم از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نگاه‌ها معطوف به همکاری‌های ایران و 1+4 و ایران و اروپا برای حفظ برجام تحت فشار تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا شده است که از اردیبهشت سال جاری (7 ماه) تا کنون تلاش کرده‌اند تا در چارچوب سازوکارهای مشخص مالی و تجاری توافق هسته‌ای را حفظ کنند و این مذاکرات به نظر هم‌چنان ادامه داشته و حتی بعد از 13 ابان نیز ادامه خواهد یافت چرا که ایجاد سازوکار ویژه از سوی اروپایی‌ها نیازمند زمان و تهیه و تدوین قوانین اداری و اجرایی است.

مهم‌ترین بخش از تلاش‌های ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام، مربوط به تعهدات و اقداماتی بود که اروپایی‌ها باید برای جبران خلاء حضور هم‌پیمان مهم‌شان یعنی آمریکا انجام می‌دادند تا ایران بتواند از مزایای برجام و رفع تحریم‌ها در ازای اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش بهره‌مند شود و بخش‌های مربوط به انرژی و تعاملات بانکی و مالی مهم‌ترین تعهدات هستند که به نوعی برای ایران حیاتی محسوب شده و بدون تامین منافع ایران از این دو منظر در عمل ادامه اجرای برجام برایش غیرممکن خواهد شد.

ایران و سه کشور اروپایی در ملاقات‌ها و مذاکرات مستمر و جدی که تا کنون داشته‌اند، خیلی زود توانستند بر روی یک چارچوب مشخص برای ادامه همکاری‌ها در نبود آمریکا در برجام توافق کنند.

فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روزهای پایانی مسئولیتش در این سمت را می‌گذراند چندی پیش اعلام کرد، سازوکار ویژه اروپا (SPV) تا قبل از 13 آبان اعلام خواهد شد.

مقامات ایرانی درگیر در مذاکرات با اروپایی‌ها برای حفظ برجام همواره تاکید کرده‌اند که اروپا اراده سیاسی لازم برای حفظ برجام را دارد اما در عمل روند کمی کند پیش می‌رود.

به گفته برخی کارشناسان مهم آن است که شرکت‌ها و موسسات مالی و بانکی و تجاری ایرانی بتوانند فعالیت‌هایشان با بانک‌های بزرگ که اکنون با تحریم‌های آمریکا این فعالیت‌ها قطع شده است را به سمت بانک‌ها و موسسات و شرکت‌های کوچک منتقل کنند که این فرایند نیازمند اعتمادسازی از سوی دستگاه‌های حاکمیتی و سیاسی هر دو طرف است و دوما کشورهای اروپایی اراده سیاسی خود را به کار گیرند و کشورهای کوچک را برای همکاری با ایرانی‌ها همراه سازند؛ چرا که این ترس برای شرکت‌های کوچک اروپایی که تعاملی با آمریکا ندارند وجود دارد که مورد تهدید سیاسی و شخصی آمریکایی‌ها نیز قرار گیرند یا آینده فعالیت‌شان در هاله‌ای از ابهام فرو رود.

قانون موسوم به “قانون مسدودکننده” یا “مقررات مقابله‌ای” امکانات زیادی را برای همکاری‌ کشورها و شرکت‌های اروپایی با ایران فراهم می‌کند اما ترس از تحریم موضوعی بازدارنده است که این شرکت‌ها را از تعامل با ایران ولو دولت‌هایشان این اجازه قانونی را به آنها داده باشند برحذر می‌دارد. از این رو به نظر می‌آید در این مرحله نیازمند تضمین‌های قطعی و عینی از سوی دولت‌های اروپایی به شرکت‌ها و موسسات خصوصی هستیم تا اجرای سازوکار ویژه مالی کلید بخورد.

“قانون مسدودکننده” به اتحادیه اروپا این امکان را خواهد داد تا با نادیده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌های ایالات متحده، در برابر تحریم‌های فرامرزی آمریکا پس از خروج یک‌جانبه این کشور از برجام بایستد.

به نظر شرکت‌های اروپایی به ویژه شرکت‌های تجاری و مالی سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در گام نخست پیش‌قدم اجرای سازوکار ویژه مالی اروپا برای همکاری با ایران در چارچوب برجام خواهند بود و در مرحله بعد با اعتمادسازی که انجام می‌شود، سایر کشورهای اروپایی برای اجرا و استفاده از سازوکار ویژه مالی ترغیب خواهند شد، از این رو اجرای این مکانیسم نیز همان قدر که تهیه و تدوین آن زمان بر بوده و هست، طولانی خواهد بود و در این شرایط مهم است سه کشور اروپایی به همراه چین و روسیه منافع ایران از برجام را تضمین کنند. در حال حاضر کشورهای اروپایی خرید نفت از ایران را قطع کرده‌اند و کشورهای دیگر از جمله چین، کره جنوبی، هند و دیگران سعی دارند با دریافت معافیت‌هایی آن هم برای کوتاه مدت از ایران نفت بخرند که در این شرایط نیز موضوع بازپراخت‌ پول‌های ایران مبهم است.

یکی از دغدغه‌های مهم کشورهای ثالث برای همکاری با ایران در شرایط جدید از جمله چین و روسیه، این است که سازوکار ویژه مالی این امکان را در گام نخست ندارد که این کشورها بتوانند از آن برای همکاری با ایران و تعاملات بانکی و مالی استفاده کنند و باید در چارچوب تعاملات دو جانبه که بسیار سخت خواهد بود کار انجام شود.

البته مقامات کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند، سازوکار ویژه مالی به شکلی طراحی و طبقه‌بندی شده است که علاوه بر کشورها و شرکت‌های اروپایی چه خصوصی و چه دولتی، کشورهای ثالث غیراروپایی نیز بتوانند از این طریق با ایران همکاری داشته باشند. مقامات ایرانی نیز این درخواست را از اروپایی‌ها داشته‌اند که این سازوکار منحصر به کشورهای اروپایی نباشد.

5252

درخواست مجلس از وزرای جدید دولت چیست؟

علیم یار محمدی با اشاره به این که وزرا باید چه مسائلی را در اولویت کاری خود قرار دهند، یادآور شد: وزرایی که از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند، وزرای تیم اقتصادی دولت هستند. این افراد باید سرلوحه کارشان برنامه‌ریزی برای حل مسائل روز و مشکلات اقتصادی مردم باشد.
وی در ادامه‌ بیان‌ کرد: وزرا باید فشارهایی که بر کشور تحمیل می‌شود را با جدیت رصد کنند و اثرات آن در جامعه را در نظر بگیرند و در جهت رفع لحظه ای مشکلات چاره اندیشی کنند.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: وزرا باید با بهره‌گیری از تیم کارشناسی، برنامه‌های اصولی تدوین کنند تا کشور را از این برهه زمانی عبور دهند.  مشکلاتی که در معیشت مردم ایجاد شده است، معضلات مهمی را به وجود آورده است. وزرا باید با اولویت بندی کردن آنها در این زمینه  چاره اندیشی کنند.

214219

توجه فیفا به زنان ایرانی؛ خسرویار بعد از ناظمی

کتایون خسرویار که متولد آمریکا است بعد از انتخاب از سوی سایت فوتبال زنان آمریکا به عنوان بهترین مربی الهام‌بخش در سال 2018 حالا موفق شده تیم ملی فوتبال جوانان بانوان ایران را به مرحله دوم جام ملت‌های آسیا برساند.
تیم او در بازی های مقدماتی 4-1 لا ئوس را شکست داد و در ادامه اگر چه به میانمار یک بر صفر در روزی که یک ضربه پنالتی و چند موقعیت خوب را هدر داد، باخت اما به عنوان صدرنشین گروه f به دور دوم صعود کرد و حالا باید با 7 تیم دیگر برای کسب چهار سهمیه به منظور حضور در مرحله پایانی جام ملت های آسیا تلاش کند. نکته جالب اینکه در میانمار دو بازیکن ایرانی – آمریکایی به نام های آیدا و ویدا رعیت در ترکیب تیم ملی به میدان آمدند که ویدا زننده یکی از گل های ایران در بازی با لائوس بود. آنها در تیم های آمریکایی توپ می زنند و به درخواست کتایون خسرویار برای بازی در ترکیب تیم ملی به ایران آمده اند.

اما در گزارش سایت فیفا در مورد کتایون خسرویار این چنین آمده است: تغییرات معمولا همه جا در گذر زمان رخ داده است و در زمینه تحول ورزش بانوان در ایران نیز همین طور بوده است. حالا زنی که در آمریکا به دنیا آمده و به تازگی وارد ۳۰ سالگی شده است، در فوتبال بانوان ایران در صدد ایجاد تغییرات مثبت است.

کتایون خسرویار، سرمربی تیم جوانان بانوان ایران به سایت فیفا گفت: آن چه من الان انجام می‌دهم، پنج سال پیش شنیده نمی‌شد. در خانواده ما خوردن، خوابیدن و تمرین کردن یک امر روتین است (باخنده).

او اولین زن ایرانی است که گواهینامه مربیگری A فیفا را دارد. او همه چیز از استعدادیابی گرفته تا تمرین و رژیم غذایی را در بین فوتبالیست‌های جوان ایرانی دچار تغییر و تحول کرده است. عملکرد او نوع نگاهی که به ورزش زنان در ایران می‌شود را تغییر داده و برای اولین بار، مردان نیز در پرورش و پیشرفت ورزش زنان دخیل بودند.

به همین خاطر است که خسرویار و تیمش از جمله افرادی بودند که برای بازی دوستانه تیم ملی ایران در ورزشگاه حاضر شدند.

او در خانواده‌ای ورزشی رشد یافته است. پدر او شناگر و ورزشکار سه گانه بوده است. کتایون خسرویار که ورزش را در کنار تحصیلات پیش می‌برد در رویای تیم زنان آمریکا بود ولی سفر او به ایران همه چیز را تغییر داد. او عاشق خونگرمی، مهمان نوازی و فرهنگ ایرانی شد. در حالی که فوتسال تنها راه پیش روی او برای تمرین بود ولی او دوست نداشت وارد این حرفه شود و در نهایت از خسرویار درخواست شد تا عضوی از تیم تازه شکل گرفته فوتبال بانوان ایران باشد.

وی درباره حضور در تیم ملی بانوان جوان ایران گفت: قدرت، ظرفیت و فرهنگ این زنان توجه من را به خود جلب کرد. آنها بسیار قوی بودند و من هم دوست داشتم یکی از آنها باشم.

با این حال در ۲۴ سالگی او بازی کردن را رها کرد. مربیگری جایی بود که او می‌توانست در آن تاثیر زیادی داشته باشد. در همین رابطه خسرویار گفت: تصمیم گرفتم به آینده تمرکز کنم و انرژی خودم را صرف آن کنم. من باید به صورت اتفاقی به شهرهای مختلف می‌رفتم و از مردم سوال می‌کردم آیا مدرسه فوتبالی برای دختران هست که تمرین کنند؟ آنها اغلب پارک‌ها را به من نشان می‌دادند که دختران در کنار برادر و همسرشان ورزش می‌کردند. خانواده من این طور توصیف می‌کنند که من بازیکنان را از پارک‌ها می‌ربایم (باخنده).

 گام بعدی، آموزش شبکه‌ای مربیان بود تا سطح آنها درباره رژیم غذایی، آمادگی و تمرین و مسائل روز بالا برود. سرمربی تیم جوانان ایران اضافه کرد: آنها کتاب‌های ۵۰ سال پیش را مطالعه می‌کردند. نه این که کتاب‌های قدیمی بد باشند ولی مدرن کردن هم ایده خوبی است که باید صورت می‌گرفت. اکنون از طریق یوتیوب و اینستاگرام می‌توان روش‌های نوین و تازه‌ای برای جلسات تمرین ابداع کرد.

خسرویار درباره حمایت فدراسیون فوتبال ایران گفت: حمایت فدراسیون فوتبال بسیار خوب بود. دبیرکل که از تمرینات تیم بازدید می‌کرد فکر می‌کرد بازیکنان من پسر هستند که این طور تمرین می‌کنند و تکل می‌زنند. اکنون ما متوجه این تغییرات مثبت و توجه‌ها به ورزش بانوان می‌شویم.

43258

کاناپه ؛ بسط زمان، قبض موقعیت

1- قهرمانان فیلم‌های عیاری، افرادی سخت‌کوش هستند که برای رسیدن به افق تصمیم‌شان، هر راهی را می‌پیمایند تا موفق شوند. فرقی نمی‌کند کندن قناتی در دل کویر باشد یا به دست آوردن عضو نایاب پیوندی برای قلبی نارسا، پیدا کردن پیکان قراضه سرقتی باشد یا اجرای واقعی سناریویی که سرمایه‌ای برای اجرای سینمایی‌اش نیست. به استناد این همه همت و تلاش، پس می‌توان امید داشت روزی روزگاری، فیلم‌های نادیده عیاری، از جمله همین کاناپه، دیده شوند. این یادداشت را با نیت به همین امید بخوانید

2- بیش‌ترین مایه کنجکاوی دیدن فیلم کاناپه، بعد از آن‌که ماجرای استفاده از کلاه‌گیس برای بازیگران خانم فیلم در صحنه‌های داخلی‌ای که نزد نقش‌های محرم‌شان بازی دارند، بازتاب عمومی در رسانه‌ها پیدا کرد، تماشای وجهه بی‌حجاب این هنرپیشه‌ها بود. برای جامعه‌ای که نزدیک به چهل است در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی ایرانی، شخصیت‌های مونث را در همه حال، از بیرون و درون خانه گرفته تا نزد شوهر و فرزند و پدر و برادر تا آرمیدن در بستر خواب با پوشش شرعی می‌بیند، این خبر شوکی شدید دربرداشت. مگر می‌شود؟ نگارنده پیش از این در مطلبی که در خبرآنلاین منتشر شد، تلاش کرد با استنادهایی فقهی و معرفتی، تمهید عیاری را برای عبور از یک فیلتر بزرگ که فضایی به شدت تصنعی و دروغین و غیرقابل باور را بر فیلم‌ها حاکم می‌کرد و می‌کند، بدون اشکال شرعی و عرفی معرفی کند؛ اگرچه بعد از درج آن مطلب، بودند بیانیه‌نویس‌هایی که با انعکاس گزینشی متن نگارنده و ارجاع انحرافی به استفتاهایی که ربطی به استفاده سینمایی از کلاه‌گیس نداشت و اقامه برهان‌هایی مضحک برای توجیه پیشینه استفاده از کلاه‌گیس در فیلم‌ها و سریال‌های «ارزشی»، واهمه خود را از گسست در قاعده چهل ساله نمایش دهند و همچنان به نقش تاریخی خود را در جلوگیری از نمایش فیلمی دیگر از عیاری افتخار کنند.

اما زمان نگارش آن مطلب، هنوز فیلم را ندیده بودم. حدود ده روز بعد که فرصت تماشای فیلم فراهم شد، پدیده‌ای را که خودم هم با وجود دلایل تئوریک برای بی‌اشکال بودنش، نوعی شوک می‌دانستم، چنان بدون حاشیه و حساسیت یافتم که شاید جز با تماشای فیلم نمی‌توان به واقعیتش پی برد. غیر از دو سه سکانس نخست حضور هنرپیشه‌ها با کلاه‌گیس، که به هر حال با عادت اولیه ذهنی و چشمی تماشاگران ایرانی ناساز و تا حدی درشت‌نما می‌نماید، فیلم هیچ نوع جلوه‌ای که بخواهد بحث بی‌حجابی را در تعابیر منفی مورد نظر آقایان قالب‌سازی کند، دربر ندارد. زنان و دختران حاضر در داستان، چنان می‌نمایند که گویی در حال دیدن محارم و نزدیکان فامیل خودت هستی؛ انگار داری خواهرت، خواهرزاده‌ات، یا دخترت را روی کادر سینما مشاهده می‌کنی؛ با همه بی‌آلایشی‌ای که این افراد در برابرت دارند. واقع‌نمایی چیره‌دستانه عیاری در خلق صمیمیت‌ها و تنش‌ها و احساسات خانوادگی خواهرانه و دخترانه داستان چنان است که گویی در همان خانه بین محارم خودت نشسته‌ای و دغدغه‌های دراماتیک فیلم را به عینه احساس می‌کنی. جدا از این، موقعیت داستان چنان است که هنگام ورود نامحرم به این خانه، زنان خانه در پی انداختن شالی بر سر یا قرار گرفتن در گوشه ای ناپیدا هستند. آیا با این تمهید بهتر می‌توان جایگاه و کارکرد و فرهنگ حجاب را به تصویر کشید یا با نمایش زنانی که در همه حال حجاب دارند و این عنصر را از فرط استعمال بی‌مورد، به لوث و عبث کشانده‌اند؟ راحت‌تر بگویم؛ تنها چیزی که در این فیلم نمود ندارد، ماجرای بی‌حجاب‌نمایی زنان داستان است، از بس که در تاروپود متن جا افتاده‌اند. البته این برای مردمان عادی و سالم است. حساب مریضانی که از دیدن پاپوش زنانه محارم خودشان هم به لرز و عجز می‌افتند جدا است.

3- کاناپه فاقد خط داستانی متداول است. محور مرکزی فیلم، موقعیتی است که قبض و بسط می‌یابد و نه آن که در مسیری خطی پیش رود. عنصر کاناپه، محملی است برای سربرآوردن یک گسست پنهان اما ریشه‌دار در یک موقعیت طبقاتی؛ که در داستان این فیلم، با روایت ازدواج و خواستگاری شکل گرفته است. هر چقدر در سکانس‌های اول فیلم خانه پدری و به ویژه آن نمای بر سر کوفتن دختر جوان، دچار شوک می‌شدید، این‌جا خبری از این غافلگیری‌های نفس‌حبس‌کن نیست. برعکس، فیلم با یک جور موقعیت سرخوشانه که طنزی ظریف دربردارد شروع می‌شود و رفته‌رفته به یک جور کمدی موقعیت (که گاه قهقهه‌تان را برمی‌انگیزد) می‌رسد. اما قبض و بسط‌های موقعیتی فیلم از این نیز فراتر می‌رود و از دل یک فضای نزدیک به ابزورد (فیلم در قسمت‌هایی یادآور شاهکار لورل و هاردی در فیلم جعبه موسیقی (جیمز پروت، 1932) است)، به مرز فاجعه نزدیک می‌شود؛ فاجعه‌ای که عیاری هیچ عجله‌ای در ترسیمش ندارد و بعد از مکث‌های فراوان بر روزمرگی‌ها و تکرارها و تأمل‌ها بسترش را مهیا می‌سازد. کاناپه ظاهر ساده‌ای از یک تنش و سوء‌تفاهم خانوادگی و شاید معمولی بین خانواده‌هایی که زمان وصلت فرزندان‌شان پیش می‌آید دارد، اما در عمق آن، حکایتی جدی از یک شکاف است که گویی جز با وانمایی حقیقت نمی‌توان مانعش شد. فیلم این قابلیت را دارد که بتوان ایده‌های مختلفی را از دلش استخراج کرد و از پیام‌های ساده اخلاقی مانند آفات دروغگویی و یا محسنات مناعت طبع و یا پیامدهای پنهان‌کاری تا ایده‌های جدی‌تر مانند مواجهه طبقات اجتماعی را از آن برداشت کرد. اما در نهایت، فیلم همان است که سادگی‌اش نشان می دهد: اختلاف دو خانواده که با ورود یک کاناپه به منزل مشتعل می‌شود.

اغلب قریب به اتفاق رویدادهای فیلم، در یک خانه رخ می‌دهد؛ جز موقعیت‌های تکمیلی یا واکنشی که در خانه‌ای دیگر و یا سالن ارکستر سمفونیک یا دفتر روزنامه یا کارگاه چاپ شکل می‌گیرد. اما این وحدت مکانی، به منزله فرسایشی بر یک حس ساده است که به تدریج تبدیل به گرهی ناپیدا بر کلافی سردرگم می‌شود. هنر عیاری در کاناپه آن است که گسترش زمان را با فشردگی حس آمیخته می‌کند و انگار هر چه پیش می‌روید، گرفتارتر می‌شوید. در خانه پدری همان اول بسم‌الله حس سنگین خفگی یقه مخاطب را می‌گرفت و این جا، حرکت معکوس زمان و موقعیت در نسبت با هم، مخاطب را به حسی مشابه، ولی در روندی تدریجی نزدیک می‌کند. اما اگر در خانه پدری، واقعیت مدفون، سرانجام با نفرین زمین، از زیر خاک هویدا شد، این‌جا هم واقعیت بزک شده، با جسارتی نهایی، چهره حقیقی خود را بروز می‌دهد و مناسبات کاذب طبقاتی را تحت‌الشعاع تمامیت جلوه‌اش قرار می‌دهد. تقدیر محتوم، بر بیرون آمدن واقعیت‌ها از نهانخانه جعلیات و مصلحت‌ها است. این اصل، بدون شک، شامل نمایش فیلم‌های به نمایش درنیامده عیاری نیز خواهد بود.

فیلم | احساساتی شدن الهام چرخنده در کربلا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، الهام چرخنده در این ویدئو درباره چگونگی دعوت شدن به پیاده روی اربعین و همچنین زمینی که زائران روی آن قدم می گذارند، می گوید. 

۲۴۱۲۴۳