دانشگاه شهرکرد در فهرست دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد ، پایگاه شاخص‌های اساسی علم آی.اس.آی (ISI-ESI) فهرست دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی برتر را هر دو ماه یکبار به روز رساني می‌کند و به معرفی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا می‌پردازد و بر اين اساس دانشگاه شهركرد برای اولین‌بار در فهرست دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفت.

 رشد کیفیت تولیدات علمی کشور، مهمترین عامل افزایش تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در جمع موثرترین‌ها است. وی همچنين افزود: در خرداد ماه ۱۳۹۴ بررسی پایگاه شاخص‌های اساسی علم نشان داد که ۳۰ دانشگاه/پژوهشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند. در آبان ماه ۱۳۹۴ با رشد کیفیت تولیدات علمی در کشور تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به ۳۳ مورد افزایش یافت. این رقم در خرداد ماه ۱۳۹۵ به ۳۵ رسید. در دی ماه ۱۳۹۵ بررسی برترین‌ها در ESI نشان داد که این رقم به ۴۳ مورد رسید. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به ۴۵ مورد رسید. در آخرین بررسی صورت گرفته مشخص شد که تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به ۵۰ مورد افزایش یافته است.

بر اساس اين گزارش ۲۲ دانشگاه از دانشگاه‌های جامع كشور شامل: دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، اصفهان، رازی، گیلان، بوعلی سینا، کاشان، شهیدباهنرکرمان، ارومیه، سمنان، یزد، یاسوج، الزهرا (س)، خلیج فارس، شهرکرد، مازندران، بین‌المللی امام خمینی(ره) و محقق اردبیلی در بین موثرین‌های دنیا جای گرفتند.

گفتنی است، در دانشگاه شهرکرد هم اکنون بیش از ۸ هزار دانشجو در ۱۸۴ رشته تحصیلی (۵۳ رشته کارشناسی، ۸۲ رشته کارشناسی ارشد،۴۸ رشته دکتری تخصصی و یک ‌رشته دکتری حرفه‌ای) مشغول به تحصیل هستند همچنین ۳۲۱ نفر عضو هیات علمی شامل ۲9 استاد، ۹2 دانشیار، ۱86 استادیار و ۱۴ مربی در ۸ دانشکده (کشاورزی، فنی و مهندسی، منابع طبیعی و علوم زمین، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، دامپزشکی، علوم ریاضی، هنر و علوم انسانی فارسان)، ۵ پژوهشکده (فناوری جنین، زیست‌فناوری، بیماری‌های مشترک انسان و دام، مرکز تحقیقات منابع آب، نانوتکنولوژی)، قطب علمی آنالیز غیرخطی- بهینه‌سازی و کنترل، گروه پژوهشی فتونیک و مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه مشغول به فعالیت های علمی و پژوهشی هستند.

 

48

تمرکز اشتغال خرد و کوچک را در روستاها درنظر گرفته‌ایم

به گزارش خبرآنلاين، زماني قمي افزود: در ستاد اقتصاد مقاومتي در سال گذشته محوريت را به اشتغال در روستاها كوچ داديم و آنچه كه تصويب كرديم ذات و بستر اشتغال روستايي كه در استان ما ضعيف است را تقويت نماييم.
وي تصريح كرد: حدود ٤٠٠ روستااز استان مركزي شناسايي كرديم كه هر كدام مزيت خودش را براي اشتغال دارد. بنابراين با بهره گيري از مزيت ها به سمت اشتغال روستايي برويم و علاقه مندي مردم را در بازگشت به روستاهاافزايش دهيم.
زماني قمي ادامه داد: تا پايان سال٦٠٠ شغل جديد در فضاهاي خالي واحد ها ايجاد شد و صادرات و وادرات در سال گذشته به ٧٣٠ ميليون دلار رسيده است امابا وجود اينكه اين رقم خوبي است ولي لازم است باز هم افزايش پيدا كند.
وي در پايان اظهار داشت: اميدوارم پايان سال مسائل و مشكلات كمتري را در استان داشته باشيم و به هدف هاي دولت نزديك تر شده باشيم.

 

48

نگاه تفرقه‌انگیز علیرضا زاکانی به رابطه دولت و سپاه

علیرضا زاکانی به بهانه دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حسن روحانی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در تلگرام نوشت: نمی‌شود روزگاری پیمانکار تصویرسازی دروغین از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و حال با لبخند، بر آن سخنان خط بطلان کشید.

در این یادداشت آمده است:

۱. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجموعه ای متشکل از نیروهای با ایمانی است که برابر قانون اساسی «نگهبانی از انقلاب و دستاوردها آن» را برعهده دارد، مسئولیتی که از بدو تاسیس تا کنون به بهترین صورت دنبال شده است. این جمله زیبای بنیانگزار کبیر انقلاب اسلامی پیرامون این نهاد مقدس گویاتر از هر استدلالی است که ” اگر سپاه نبود کشور نبود.”.

۲. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توانمندی حضور نیروهای انسانی متعهد و متخصص امکان انجام اقدامات گسترده در عرصه‌های مختلف را داراست؛ یکی از این عرصه ها حضور فعال در سازندگی کشور است، سازندگی اصیل با اقدامات جهادی، بدون تبلیغ و …قرین با توفیقات اساسی است گرچه مخاطراتی نیز دارد.

۳. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای آبادانی و پیشرفت کشور باید در عرصه سازندگی در اموراتی وارد شود که:
الف) حضور سپاه سبب توانمندسازی مردم شود.
ب) پروژه‌هایی که از حیطه‌بندی و طبقه‌بندی امنیتی برخوردار باشد.
ج) کلان پروژه هایی که بعلت نیازمندی به حجم بالای سرمایه‌گذاری و نوع خاص ‌فنّاوری امکان حضور مردم در آن وجود نداشته باشد.
د) پروژه‌هایی مورد نیاز کشور که مردم و شرکت‌های خصوصی به هر دلیلی خواهان مشارکت در آن نیستند.
ه) اقدامات تعدیل کننده بازار و ثبات بخش به نظام اقتصادی کشور که برابر درخواست مسئولان کشور انجام می پذیرد.
موارد فوق همگی از بسترهای ضروری حضور سپاه و سایر نیروهای مسلح در عرصه سازندگی و اقتصاد است.

۴. اما این حضور دارای خط قرمزی جدی است و آن هنگامی است که در رقابت با مردم صورت گیرد .در این شرایط باید راه را برای مشارکت مردم و بخش خصوصی باز کرد و حضور نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در جهت توانمندسازی مردم برای حضور فعالانه در عرصه سازندگی قرار گیرد. این خط قرمزی جدی برای حضور در عرصه سازندگی کشور از سوی نیروهای مسلح خواهد بود.

۵. کینه‌ها و کنایه‌ها، مؤلفه‌هایی برای جدال‌های همیشگی است. آن هنگامی‌که استیصال حاکم شود، کنایه‌گویی کینه‌ورزانه آغاز می‌شود. خطیب باید باانصاف باشد حتی اگر خواهان سخنانی غرا برای خطابه‌های انتخاباتی است زیرا که «الناس علی دین ملوکهم»، سخنان مسئولان کشور برای هشتاد میلیون ایرانی مهم و درس آموز است.

۶. گلایه از مسئولانی است که به‌وقت ارائه کارنامه، با افتتاح پروژه‌های کلان سپاه پاسداران مانور کارآمدی می دهند اما هنگام رقابت سیاسی تفنگ را به سمت برادران سپاهی نشانه می روند؛ این به‌دوراز انصاف است. در شرایط فعلی نیز رسم مروت نیست که عکس‌ها فقط یادگاری باشند.

۷. شکل دادن به یک مسیر جدید نیازمند اهتمام و صداقت است؛ نمی‌شود روزگاری پیمانکار تصویرسازی دروغین از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و حال با لبخند، بر آن سخنان خط بطلان کشید؛ مگر آن‌که لااقل در نزد خویش به اشتباهات پیشین معترف باشیم و با جلوگیری از تکرار آن مانع نا امیدی مردم و سوء استفاده بدخواهان شویم.

ازاین‌پس عیارسنجی گفته‌ها آغاز می‌شود. جنگ رنگ می بازد و دست برادری مؤمنانه ماندگار و همیشگی است، حتی اگر عقد اخوت به‌تازگی بسته‌شده باشد، امیدوارم.

27212

چرا وام مسکن برای زوجهای جوان زیاد نمی شود؟/ نظارت سازمان برنامه و بودجه بر این مشکل

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در نشست امروز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، بحث عدم افزایش سقف وام مسکن زوجها مطرح شد.

این سئوالی بود که یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم مطرح کرده بود. خبرنگار ما درباره اعتراض زوجها به عدم اجرای مصوبه افزایش سقف وام مسکن زوجها سئوال پرسید.

نوبخت پاسخ داد: حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در شورای پول و اعتبار به همین دلیل است تا بر اجرای مصوبات نظارت کنیم. امروز جلسه شورای پول و اعتبار است و مسئله را در شورای پول و اعتبار دنبال می کنیم و به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

46231

سلیمی‌نمین:پای نظام در میان باشد، دولت و سپاه همصدا هستند

امید کرمانی‌ها: نگاهی به وضعیت منطقه نشان می دهد که برای مصون ماندن از بحران ها و حفظ امنیت
و ثبات کشور حفظ وحدت و انسجام داخلی در مقابل تهدیدها و فشارهای خارجی ضرورتی
انکارناپذیر است. ایران لنگرگاه ثبات در منطقه محسوب می شود و سرمایه گذاران خارجی
نیز بعد از اجرای برجام این خصیصه را مشاهده کردند که بلافاصله وارد مذاکره برای بستن
قراردادهای همکاری با ایران شدند.


با این وجود بعد از انتخابات ریاست جمهوری برخی با رویکرد
منفعت طلبی سعی داشتند تا فضای انتخاباتی را حفظ کنند و بین ارکان نظام به ویژه دولت
و سپاه اختلاف افکنی کنند، قطعا این رویکرد منفعت طلبانه اختلاف افکنان آسیب رسان
به منافع و مصالح ملی بود. به همین دلیل دولت از مدت ها پیش سیاست خود را داشتن
ارتباط نزدیک با سپاه اعلام کرد و اخیرا نیز رئیس جمهور و فرماندهان عالی رتبه سپاه
پاسداران انقلاب اسلامی دیدار صمیمانه ای با هم داشتند.

در همین رابطه عباس سلیمی نمین می گوید: «تنها
راهی که می تواند جلوی اختلافات را بگیرد علاوه برجلساتی که در شورای عالی امنیت
ملی برگزار می شود و رئیس جمهور و فرمانده کل سپاه مرتب با هم ملاقات می کنند؛
برگزاری دیدارهای حضوری می تواند بسیار بسیار مفید باشد و به برخی تلاش های اختلاف
افکنانه برخی جریانات که ضد منافع ملی است پایان دهد.»

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

رئیس جمهور و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران
انقلاب اسلامی روز گذشته با هم دیدار کردند، به نظر شما دیدارهایی از این نوع چه
آثار مثبتی برای کلیت نظام و کشور دارد؟

قطعا انتظار این را داشتم که برخی سیاسیون به
جای طرح برخی مسائل در علن، در مسیر اصلاح و بیان نقطه نظرات شان در محافل محدودتر
قرار بگیرند و در آنجا به طرح بحث بپردازند. طبعا جامعه انتظار دارد در شرایطی که
بدخواهان ملت هرروز بر تحریم ها و فشارها می افزایند، همه کسانی که جایگاهی در
اداره کشور دارند و می توانند منشأ خدمتی در عرصه های دفاعی، امنیتی، اقتصادی و
اجتماعی باشند، نیروهایشان را با هم جمع بزنند و با اتکا به توان، امکانات و ظرفیت
های داخلی، فشار خارجی را خنثی کنند.

شاهد بودیم برخی در دو جناح سیاسی سعی می کردند بین
دولت و سپاه اختلاف افکنی کنند تا نفعی ببرند، آیا این دیدار رئیس جمهور و
فرماندهان ارشد سپاه آب پاکی را روی دست اختلاف افکنان ریخت؟

معتقدم دو جریان در داخل کشور به شدت دنبال
ایجاد اختلاف بین دولت و سپاه هستند. یکی از آن دو جریان به شدت دلش برای بیگانه
می تپد و نمی خواهد ایران براساس اندیشه و توانمندی ملی اداره شود بلکه می خواهد
ایران زیرمجموعه نظام سیاسی غرب باشد و از خودش هویتی نداشته باشد. اینها عمدتا
کسانی هستند که به لحاظ تفکری با اندیشه حاکم با غرب پیوند عمیقی دارند.

دومین
جریانی که در زمینه اختلاف افکنی نقش آفرینی می کند عناصر تندرو سیاسی هستند که
حیات شان بستگی به اختلافات دارد چون دارای وجهه علمی و اعتبار سیاسی نیستند و وزن
لازم را در این عرصه ها ندارند بنابراین از طریق ایجاد بلوا خودشان را بازسازی و
مطرح می کنند چون فقط در این زمینه ها توانمندی و هنر چشمگیری دارند که با ایجاد
جنگ روانی، جوسازی و موج درگیری خود را مطرح کنند بنابراین سعی می کنند جامعه را
در این وادی حرکت بدهند تا برای خودشان موقعیت بسازند.

طبیعی است در اداره هر
جامعه ای اختلاف دیدگاه هایی وجود دارد. جامعه ما، استبدادی نیست که یک دیدگاه
مطرح شود و همه از ترس در برابر آن دیدگاه ولو اینکه قبول نداشته باشند تابع و
مطیع باشند. هم قدرت در جامعه ما تقسیم شده است و هم امکان بیان نقطه نظرات مختلف
در آن وجود دارد.

اما جامعه در مورد اختلاف دیدگاه های مسئولان عالی رتبه کشور همان
نگاه را ندارد که درباره اختلاف دیدگاه افراد میانی و قاعده قدرت دارد. وقتی
نیروهای میانی و تشکیل دهنده قاعده قدرت نظرات شان را هر چند در تضاد با هم باشد بیان
کنند، هیچ مشکلی برای جامعه ایجاد نمی کند. اساتید دانشگاه، حوزه و مراکز مختلف
پژوهشی دیدگاه های خود را مطرح می کنند که گاهی در تعارض جدی با هم است اما این
مسئله ایجاد التهاب در جامعه نمی کند. در عوض اختلافات میان رأس نظام به هیچ وجه
قابل پذیرش برای جامعه نیست.

مردم انتظار دارند اگر اختلافی در آن سطح است، در
جلساتی که به منظور ایجاد هماهنگی برگزاری می شود، مسئولان اختلافات شان را حل
کنند. مسئولان کشور در جلسات متعددی مثل تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی
و غیره حضور دارند و اصلا این جلسات برای طرح نظرات و دیدگاه های مختلف و در نهایت
اتخاذ به یک روش واحد و تبعیت همه از آن روش واحد برگزار می شود. متأسفانه برخی
شخصیت ها علی رغم آنکه در این جلسات تصمیم گرفته می شد، بعد از جلسات نظرات
متفاوتی را مطرح می کردند مثلا در بحث حمایت از نظام سوریه در شورای عالی امنیت
ملی جلساتی گذاشته شد اما آقای احمدی نژاد بعد از جلسات نظرات کاملا متفاوتی را
ارائه می داد.

این مسائل باعث شد که آقای احمدی نژاد از نگاه ها افتاد. یعنی جامعه
انتظار داشت وقتی همه مسئولان به یک جمع بندی رسیدند آقای احمدی نژاد هم از این
جمع بندی تبعیت کند. البته بعدها تاریخ ثابت کرد احمدی نژاد در خطای فاحش به سر می
برد و اگر نظر آقای احمدی نژاد مورد قبول قرار می گرفت چه تبعات شومی برای کشور
رقم می خورد بنابراین وجود اختلافات بین مسئولان امری طبیعی است اما کشیدنش به
فضای جامعه امر طبیعی نیست چراکه آنها بسترهای لازم را برای طرح دیدگاه های خودشان
در اختیار دارند و جامعه انتظار دارد که آن بسترها مورد توجه قرار بگیرد و در آن قالب
ها دیدگاه ها مطرح شود. بعد هم رأی گیری می شود هر موضوعی که تعداد آرا حول آن بیشتر
باشد باید آن دیدگاه را پذیرفت و عمل کرد.

پس شما معتقدید که دیداری که بین رئیس جمهور و فرماندهان
سپاه انجام شد فرصت را از اختلاف افکنان گرفت و طرح دیدگاه ها را در مسیر کارشناسی
قرار می دهد؟

بله، من دیدم در برخی رسانه ها یک اهتمام و
برنامه ای برای اختلاف بین دولت و سپاه وجود دارد بنابراین چند هفته پیش مقاله ای
نوشتم و یادآور شدم «تنها راهی که می تواند جلوی اختلافات را بگیرد علاوه برجلساتی
که در شورای عالی امنیت ملی برگزار می شود و رئیس جمهور و فرمانده کل سپاه مرتب با
هم ملاقات می کنند؛ برگزاری دیدارهای حضوری می تواند بسیار بسیار مفید باشد و به
برخی تلاش هایی که ضد منافع ملی است پایان می دهد.»

آیا می توان گفت با وجود اختلاف نظر بین دولت و سپاه اما وقتی پای نظام در میان
باشد همه هم‌صدا می شوند؟

قطعا همین طور است. البته
بحث ما آن نیست که به آن نقطه برسیم بلکه قبل از رسیدن به آن نقطه هم باید دیدگاه
های متفاوت را به صورت منطقی به یک جمع بندی واحد رساند یعنی جامعه ما با یک جمع
بندی واحد باید اداره شود نه با اختلاف دیدگاه. در مقام اجرا نیز باید بتوانیم حول
یک روش عمل کنیم، آنجا دیگر نمی توان تفاوت دیدگاه های مختلف را پی بگیریم چون
دیگر تضعیف امکانات می شود و ما در برابر بدخواهان ضربه پذیر می شویم.

در جلساتی
که عرض کردم حتی اگر اختلاف باشد وقتی رأی گیری می شود همان رأیی که اکثریت است باید
ملاک عمل قرار بگیرد و کسی ساز مخالف ننوازد. متأُسفانه در انتخابات مسائلی دنبال
شد که کار را برای برخی جریانات سیاسی سهل کرد احساس کردند این سهل طلبی را می
توانند در اداره کشور هم دنبال کنند، این بسیار بسیار فکر خطایی بود. در انتخابات
بعضی سهل طلبی ها، بعضی مسائل نسبت دادن ها، برخی شیوه های غلط ممکن است برای مدت
کوتاهی قابل اغماض باشد اما در تداوم این روش ها برای اینکه ما کار را برای خودمان
سهل کنیم به شدت به منافع ملی کشور لطمه می زند. دولت مستقر برای اینکه چهره جامعه را از برخی مسائل روزمره دور کند یکسری نسبت ها را به رقبا داد که بسیار
غیرواقعی و غیرمنطقی بود اما اگر خواسته باشد همین روش را بعد از انتخابات برای
تسهیل کار خودش دنبال کند کشور را بسیار ضربه پذیر می کند. قطعا دولت باید این
مسیر را اصلاح می کرد که امیدوارم انشاءالله اصلاح کرده باشد و در مسیر اصلاح قرار
گرفته باشد.

یعنی این دیدار شما را به
این امیدواری رساند که در این مسیر قرار داریم؟

امیدوارم. نه اینکه رسیده
باشند ولی خوشبین هستم.

29214

تندگویان؛ اعداد و ارقام ساختگی به مردم ارائه ندهید/ 60 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران

محمد مهدی تندگویان در انتقاد به گزارش مالی که علیرضا دبیر درباره میزان بدهی شهرداری تهران اعلام کرد، گفت: این اعداد و ارقام مربوط به پروژه‌هایی است که ممکن است تا سال 98 طول بکشد این در حالی است که در حال حاضر شاهد هستیم هزینه پروژه‌های تمام شده چندین برابر بودجه ای است که برای آن مشخص شده است با توجه به این نکته چگونه می‌توان ارقام و اعداد دقیقی ارائه داد. این مساله کاملا بی‌منطق است.

این عضو شورای شهر ادامه داد: اگر در شهرداری افزایش دارایی داشته‌ایم با توجه به اینکه بخشی از بودجه شهرداری صرف هزینه‌های جاری می‌شود پس بخشی از درآمد شهری نمی‌تواند هزینه پروژه‌ها شود. از سوی دیگر ایشان ادعا می‌کنند درآمد شهرداری افزایش یافته در حالی که مدام گزارش‌هایی مبنی بر کاهش درآمد دریافت می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه همه مناطق اعلام می‌کنند؛ کاهش درآمد داشته‌اند، تصریح کرد: یا مناطق گزارش اشتباه به شورا ارائه می‌دهند یا گزارش ارائه شده صحیح نیست چگونه می‌توان با وجود کاهش درآمد افزایش دارایی ایجاد کرده مطالبات خود را پاسخ داده و پروژه‌های خود را تمام کنند که این بیشتر شبیه معجزه‌ای است که ما از آن سر در نمی‌آوریم.

تندگویان با تاکید بر اینکه ما به دنبال سیاه‌نمایی نیستیم ادامه داد: من به عنوان عضو شورای شهر در اینجا ننشسته‌ام که هر روز از شهرداری به خاطر انجام دادن وظایفش تقدیر کنم وظیفه من رصد و پایش و بیان مشکلات شهرداری است. میزان درآمد شهرداری و پروژه‌های انجام شده آن در این 12 سال واضح نیست. با این حال انجام وظایف پوز دادن و منت گذاشتن ندارد.

این عضو شورای شهر با اشاره به برنامه پنج ساله شهرداری ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده توسط علیرضا دبیر از خرداد 95 پروژه جدیدی انجام نشده است، اگر بپذیریم که پروژه‌ جدیدی در شهرداری انجام نشده است پس تکلیف برنامه پنج ساله در این میان چه می‌شود؟ با این شرایط شورای پنجم یا باید کل برنامه پنجم را تغییر دهد و یا اینکه تکلیف آن را مشخص کند چرا که دو سال است ادعا می‌کنیم پروژه جدیدی شروع نشده است اما با این حال بر اساس اعداد و آماری که من آن را قبول ندارم اعلام می‌کنیم که در بخش پروژه‌ها 20 هزار میلیارد تومان عقب هستیم. در بخش دارایی‌ها و مطالبات نیز که پیش از این اعلام کرده بودند 20 هزار میلیارد عقب هستیم.

او با تاکید بر اینکه آمار و ارقام اعلام شده ارزش‌گذاری‌ها، کارشناسی‌ها و نحوه کار کردن کمیسیون برنامه و بودجه را تایید نمی‌کند، افزود: بر اساس تهاترهای صورت گرفته در رابطه با بانک شهر با شهر آفتاب و شهروند هنوز میزان این تهاتر مشخص نیست و هنوز ارزش واقعی شهر آفتاب و شهروند مشخص نشده است. همه اینها را جزو کارهای انجام شده جا می‌زنید و می‌خواهید گزارش مثبت ارائه دهید.

نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اعداد و ارقامی که در گزارش مذکور ارائه شده ساختگی است، تصریح کرد: هر چقدر هم که حقیقت را کتمان کنیم بالاخره شورای پنجم مسائل را بررسی کرده و واقعیت را می‌یابد. در همین راستا بهتر است خودمان همه چیز را شفاف کنیم و به مردم توضیح دهیم.

او ادامه داد: ما به دنبال سیاه نمایی نیستیم به نفع همه ماست که اعلام کنیم این شهر هیچ گونه بدهی ندارد اما واقعیت این است که ما بر اساس برنامه پنج ساله نه تنها از بسیاری از پروژه ها عقب هستیم و بسیاری از آنها هنوز حتی اجرایی هم نشده‌اند. در همین مترو امروز که از مدیرکل آن تقدیر شد از برنامه پنجم عقب است. بر اساس مصوبه شورای شهر قرار بود در احداث شهر آفتاب سرمایه‌گذاری بیرونی صورت گیرد پس چرا امروز می‌شنویم 1500 میلیارد تومان از هزینه‌های شهرداری صرف ساخت آن شده است.

این عضو شورای شهر با اشاره به ادعای هفته گذشته علیرضا جاوید معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری که هزینه تمام شده پروژه پل صدر و تونل نیایش چهار هزار میلیارد تومان بوده است گفت: در حالی که هنوز مشخص نیست؛ بودجه‌ای که در ابتدا برای اتمام پل صدر و نیایش در نظر گرفته شده بود چقدر است پس چگونه می‌توان این اعداد و ارقامی که دبیر ادعا می‌کند را بپذیرم. حتما شکی ندارم که 10 برابر این مقدار هزینه شده است و این مطالبات همه جزو بدهی های شهرداری باقی می‌ماند.

او در انتها افزود: من هنوز معتقدم در کل شهرداری 60 هزار میلیارد تومان بدهی دارد 20 هزار میلیارد آن مربوط به مطالبات بوده و 40 هزار میلیارد نیز مربوط به پروژه‌های تمام نشده است.

47237

حافظی: شهرداری پول پروژه‌های غیرمصوب را از منابع پروژه‌های مصوب درمی‌آورد/ این انحراف است

به گزارش خبرآنلاین، رحمت اله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه انتظار داریم این گزارش را شهرداری ارایه کند تا مسئولیت آن و پاسخگویی را هم بپذیرد، گفت: طی سال گذشته بارها از ریاست شورا درخواست شد که این گزارش ها قبل از ارائه به صحن، در اختیار کمیسیون ها قرار گیرد اما این امر محقق نشد، البته اگر قصد ارائه گزارش به صورت صوری دارید به همین روش ادامه دهید.

او افزود: در این گزارش درباره علت عدم تخصیص منابع به بسیاری پروژه ها، دلائلی مطرح شده است. برای نمونه، علت عدم تخصیص اعتبار برای احداث پیاده راه دریاچه چیتگر,تشکیل شرکت جدیدی اعلام شده، سوال اینکه شرکت جدید متعلق به چه کسی است و آیا مجوز شورای شهر را دارد یا نه؟ همچنین درباره پروژه خرید و نصب خانه های دوچرخه, نوشته شده است هزینه های غیر مرتبط، این توضیح چه معنایی دارد؟

رئیس کمیسیون سلامت, محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه کمک به ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی شهید تهرانی مقدم و شهید شوشتری مصوبه شورای شهر دارد, تاکید کرد: در این گزارش درباره علت عدم اجرای این مراکز نوشته شده “فاقد الویت”. شهرداری مجتهد نیست و مقلد است، رساله عملی شهرداری، کتابچه بودجه است. شهرداری در جایگاهی نیست که در این زمینه تصمیم بگیرد، این پروژه ها مصوبه شورا است و منابع برای آن پیش بینی شده و بودجه سنواتی هم 100 درصد محقق شده، این پول ها کجا رفته است؟

حافظی با بیان اینکه بر اساس گزارش، در جدول تطبیقی سنواتی مناقصات عمومی و ترک تشریفات، شاخص مد نظر، تعداد پروژه ها است در حالی که باید منابع ریالی باشد, گفت: اجرای پروژه در اراضی غیر ملکی شهرداری، اختصاص مکرر اعتبار به پروژه های بزرگ و عدم تخصیص اعتبار به سایر پروژه ها از دیگر مشکلات این گزارش است، این موارد چه معنی دارد؟ یعنی خارج از سقف بودجه مصوب، اعتبار پیش بینی شده است یا در محاسبات اعتبار لازم در پروژه خطا داشته اند که این می تواند خودش باعث انحراف بودجه شود.
حافظی ادامه داد: تامین اعتبار پروژه های غیر مصوب از محل پروژه های مصوب از دیگر مشکلات است. در این گزارش آمده است، برای پروژه های غیر مصوب هزینه می کنید که این امر تخلف و انحراف از مصوبات شوراست، تخصیص اعتبار سلیقه ای نیز باعث هرج و مرج می شود. انتظار داریم این گزارشات در اختیار اعضاء قرار گیرد.

۴۲۲۳۵