امام جمعه همدان: انسان امروز خودشناسی را فراموش کرده است

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان که در همایش طلایه‌داران تبلیغ در استان همدان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود:

دشمن از راه‌های مختلف دین مردم را مورد حمله قرار داده است اما انسان با بصیرت هجوم دشمن را بی‌تأثیر می‌کند.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا کروبی و منتظری اینگونه شدند، خاطرنشان کرد: افرادی که می‌خواستند طلایه‌دار انقلاب باشند، حتی خودشان را نشناخته و خودسازی نکرده بودند.

آیت الله محمدی با تأکید بر اینکه هر کسی که به زمان خود آشنا باشد و بصیرت داشته باشد هجوم دشمن بر او تأثیری نخواهد داشت، گفت: انسان اگر بر همه علوم مسلط باشد اما شرایط زمان را درک نکند و بصیرت نداشته باشد قطعا شکست می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه مبلغان باید دردهای جامعه را بشناسند، تصریح کرد: البته هر فرد باید قبل از آگاه‌سازی و معرفت‌دهی به دیگران باید با خودسازی، معرفت خود را کامل کند تا به موفقیت برسد.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه رسالت و وظیفه روحانیت شیعه امروز بسیار سنگین و قابل توجه است، بیان کرد: انسان باید در مواجهه با هر بحث و مطلبی ابتدا مسائل را تحلیل و تجزیه کند و وظایف خود را بشناسد.

وی با بیان اینکه انسان باید قدر، جایگاه و عظمت خداوند را بشناسد، گفت: انسان بدون معرفت نسبت به قدر خداوند و رسول خدا(ص) جایگاه و قدر خود را نیز نمی‌داند.

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به جمله حضرت امام(ره) که فرمودند «تا جوان هستید خودسازی کنید»، تصریح کرد: روحانیان و علما، طبیبان امروز جامعه هستند و می‌خواهند دردهای بی‌درمان انسان را مداوا کنند و البته امروز در جامعه کار تبلیغ بسیار دشوار و سخت شده است.

وی در آخر با اشاره به اینکه دشمنان از راه‌های مختلف به دین مردم حمله می‌کنند، افزود: دشمنان امروز فکر و ذهن مردم را بهم ریخته‌اند و در این وضعیت نشاندن حرف حق و درست در ذهن مردم کاری طاقت‌فرسا شده است.

 

46

 

 

پیکر مطهر شهید مدافع حرم ۱۰ مهر ماه وارد همدان خواهد شد

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ سردار مظاهر مجیدی، با تبریک و تسلیت شهادت یکی دیگر از رزمندگان همدانی در دفاع از حرم اهل بیت(ع) گفت: شهید «محمدرضا زارع الونی» روز سه‌شنبه 6 مهر ماه در عملیات مستشاری در سوریه به شهادت رسید.

وی افزود: پیکر مطهر این شهید والامقام 10 مهر ماه بعد از تشییع در تهران، با استقبال مردم شهیدپرور همدان وارد استان می‌شود.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان خاطرنشان کرد: پیکر مطهر شهید مدافع حرم بعد از مراسم استقبال در فرودگاه به سپاه انصارالحسین(ع) انتقال داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم وداع با پیکر مطهر شهید نیز با حضور خانواده‌های شهدا و اقشار مردم برگزار خواهد شد، تصریح کرد: تشییع پیکر مطهر شهید «محمدرضا زارع الوانی» روز یکشنبه 11 مهر ماه همزمان با آخرین روز ماه ذیحجه در همدان برگزار می‌شود.

مجیدی یادآور شد: پیکر مطهر شهید «زارع‌الوانی» بعد از تشییع در گلزار شهدای همدان در جوار دیگر شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم به خاک سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم ترحیم شهید «محمدرضا زارع الوانی» نیز روز یکشنبه در حسینیه امام خمینی(ره) همدان برگزار می‌شود، گفت: شهدای مدافع حرم نشان دادند که راه شهادت باز است و دفاع از اسلام مرز نمی‌شناسد.

لازم به ذکر است سرهنگ پاسدار «محمدرضا زارع‌الوانی» از یگان ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه، دهمین شهید مدافع حرم استان همدان است که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

 

46

سردار ابوحمزه: امروز نظام اسلامی به جوانانی همچون احمدی روشن‌ها نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از نهاوند ؛ سردار غلامعلی ابوحمزه، فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان که در همایش بصیرتی دانش‎آموزان ولایت مدار نهاوند سخن می گفت با اعلام مطلب فوق و با اشاره به اینکه خانواده آموزش و پرورش به عنوان گسترده‌ترین خانواده در کشور نقش مهمی در آینده نظام دارد افزود: امروز نظام اسلامی به جوانانی مثل احمدی روشن‎ها نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه جوانان ایرانی باید انقلابی باشند و انقلابی بمانند خاطرنشان کرد: اگر روحیه انقلابی‌گری در بین جوانان زنده شود بر هر مشکلی فایق می‌آیند.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان یکی از وظایف خطیر آموزش و پرورش را تربیت نیروی انسانی نخبه، خلاق، مبتکر و انقلابی دانست و تصریح کرد: با تشکیل حلقه‎های صالحین در پایگاه‎ها و مساجد در مناطق مختلف استان می‎توان نسل نواندیش و جوان پرسشگر را در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مصون کرد.

وی در ادامه دوران دفاع مقدس را گنجینه‌ای تمام نشدنی عنوان کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس میانگین سن فرماندهان عالیرتبه جنگ بین 19 تا 26 سال بود که توانستند بر همه طراحی‎های دشمنان غلبه کنند.

سردار ابوحمزه با بیان اینکه باید ارزش‎های ناب دوران دفاع مقدس را منتقل کنیم، به خطر تهاجم فرهنگی دشمن اشاره کرد و افزود: تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی، ترویج فرهنگ غنی اسلامی و الهی است.

 

46

بهره برداری از ۴طرح فنی صدا و سیمای خلیج فارس/پروژه تلویزیون تعاملی از برنامه های صدا و سیماست

به
گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از هرمزگان، معاون فنی صدا و سیمای مرکز خلیج فارس گفت :
مهمترین این طرحها راه اندازی 12 سامانه تلویزیونی دیجیتال است.

احمد
شیخ سیوندی افزود : با راه اندازی این سامانه ها ، 16 روستای هرمزگان در شهرستانهای
جاسک ، بشاگرد و سیریک با جمعیت چهار هزار و 893 
نفر ، برای نخستین بار شبکه های صدا و سیما را دریافت می کنند.

وی گفت
: برای اجرای این طرحها هفتاد میلیارد ریال هزینه شده است.

معاون
فنی صدا وسیمای مرکز خلیج فارس افزود :  با
بهره برداری رسمی از این سامانه ها، پوشش تلویزیونی دیجیتال برای 65 هزار نفر از مردم
هرمزگان و اهالی شهر زرآباد سیستان و بلوچستان فراهم شد و میزان پوشش شبکه های دیجیتال
از 86 و پنجاه و شش صدم درصد به 90 درصد افزایش یافت.

شیخ
سیوندی گفت : سه طرح نوسازی تجهیزات پشتیبانی صدا و تصویر از دیگر طرحهایی است که امروز
با حضور رئیس رسانه ملی در صدا و سیمای خلیج فارس به بهره برداری رسید.

این
طرح ها با هدف یکسان سازی برنامه های تولیدی صدا و سیمای مرکز خلیج فارس به بهره برداری
رسید.

رئیس
سازمان صدا و سیما نیز گفت : برنامه آینده صدا و سیما فعالیت بر روی فضای مجازی است
که پروژه های تلویزیون تعاملی و ارائه سرویس های متعدد بر بستر فضای مجازی از برنامه
های آینده سازمان است .

علی
عسکری در مراسم بهره برداری از چهار طرح فنی صدا و سیمای مرکز خلیج فارس در بندرعباس
افزود : با توجه به اینکه هر روز فضای مجازی تأثیر بیشتری در زندگی انسانها و مخاطبان
ما می گذارد سازمان برنامه های گسترده ای در این زمینه دارد که به تدریج انجام می شود.

رئیس
رسانه ملی گفت : با توجه به رقابت سنگین رسانه ای در دنیای امروز باید معماری رسانه
ای صدا و سیما را کامل کنیم که تکمیل پوشش دیجیتال ، بخشی از این معماری است .

دکتر
عسکری افزود : امروز با بهره برداری از طرحهای توسعه پخش دیجیتال مرکز خلیج فارس ،
12 منطقه این استان پهناور می توانند از خدمات پخش دیجیتال بهره مند می شوند که این
بخشی از تکمیل پوشش دیجیتال در کشور است .

رئیس
سازمان صدا و سیما گفت : هرمزگان با توجه به مرزی بودن و اهمیت ویژه ای که دارد برای
سازمان صدا وسیما در اولویت است و تکمیل پوشش دیجیتال در هرمزگان با اولویت انجام خواهد
شد.

46

پیشتازی “فارس”در پنجمین دوره رقابت های قرآن کریم منطقه هفت کشور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج،مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این رقابتها، گفت: گروه بانوان در رشته ترتیل مهسا رحبی از فارس، رشته مفاهیم مریم باقری از فارس و در رشته مفاهیم از گروه مردان مسعود مدرسی از فارس اول شدند.
فرج الله راد اظهار داشت: گروه مردان نیز در رشته حفظ حمید حقیقی از بوشهر و در رشته ترتیل عبدالکاظم حیدری از خورستان اول شدند.
وی بیان کرد: سید محمد جواد هاشمی در رشته قرائت از بوشهر اول و رشته حفظ گروه بانوان به دلیل کسب نشدن نمره حدنصاب، برگزیده ای انتخاب نشد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه وبویراحمد افزود: ۲۱ نفر از قاریان و حافظان قرآن در هفت رشته با هم به رقابت کردند.

راد تصریح کرد: شرکت کنندگان در این دوره از رقابت ها در چهار رشته قرائت، حفظ، ترتیل و مفاهیم مختص برادران و سه رشته حفظ، ترتیل و مفاهیم مختص خواهران از استان های بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد باهم رقابت کردند.
وی به اهمیت نشر معارف دینی و برگزاری رقابتهای قرآنی اشاره کرد و گفت: برگزاری رقابت های قرآنی کارکنان فنی و حرفه ای گامی در راستای پرداختن به ارزش های دینی و معارف اسلامی در بین خانواده های کارکنان فنی و حرفه ای است.

46

غفلت‌ها و ساده‌انگاری‌های فرهنگی

“غفلت ها و ساده انگاری های فرهنگی” در کشور در شرایطی است که می توان “وضعیت هشدار” دهنده اعلام نمود. دلیل این غفلت ها، چه هشیارانه وچه ناهشیارانه، بدلیل وجود تعارض های فرهنگی است. “تعارض”، یک واژه روان شناختی است که طی آن فرد در برابرچند راه ، چند میل وچند نیاز قرار می گیرد؛ به گونه ای که نمی تواند به لحاظ شناختی راه درست را انتخاب نماید. نتیجه شناختیِ تعارض، سرگردانی، و نتیجه عاطفی و هیجانی آن، خدشه دارشدن سلامت روان فرد خواهدبود.

وقتی صحبت از تعارض های فرهنگی می شود، بلاتکلیفی و کوشش وخطا در عرصه های مختلف تصمیم گیری و اجرا، به وضوح مشاهده می شود. نتیجه این تعارض، سرگردانی مردم و برهم خوردن نظام ارزشی نسل نو می باشد. این سرگردانی و درهم شدگی نظام ارزشی، راه را برای رسوخ بیشتر فرهنگ مهاجم در زمینه های نگرش و رفتار فردی واجتماعی بازتر خواهدکرد. ازبس وضعیت فرهنگی ما نابسامان است، نمی دانم ازکدام نمونه یادکنم؟

وضعیت زبان فارسی را در حوزه های نوشتاری وکلامی و نیز رسم الخط آن ملاحظه فرمایید. روزی نیست که دراثر غفلت ما ، واژه های جدید فرنگی که مابه ازای فارسی آن وجود دارد، وارد زبان محاوره ای و حتی نوشتاری ما نشود. این امرچنان گسترش یافته است که وقتی برای درست نویسی ویا درست گویی تذکر داده می شود، بانگاه ها وبرخوردهای آنچنانی مواجه می شویم. شاهدبودم که دوستی درپاسخ به تذکر دوستی دیگر می گفت: ” ای بابا! حالا همه چیزمان درست شده، فقط مونده فارسی صحبت کردن مان را درست کنیم”. تصدیق می کنید که این پاسخ، بیانگر آن است که زبان فارسی، جایی در مسایل کشور ندارد و نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ، در رده چندم اهمیت قراردارد.

به هجوم نام گذاری های نامانوس و صحه گذاشتن سازمانهای مربوط به این نام ها نیز توجه کنید. واژه هایی چون هایپر استار، سوپراستار، اطلس مال، تهران مال، ایرانسل، رایتل، پارادیزو، کلاسیک، روژه، آرتمن، پتیاک، شاتل، گالریا، سونره، پروما تاکسی، بستنی دومینو، نازلی، مرکزخرید نارسیس، بهران سوپر رانا، و صدها واژه نامانوس دیگر را بار دیگر مرور کنیم. آیا این واژه ها با زبان شیرین فارسی نسبتی دارند؟ آیا آنها می توانند جای واژه های زیبا وخوش آهنگ فارسی را بگیرند؟ پس چرا روز به روز استفاده ازآنها زیادتر می شود؟ طبیعی است که این امر نشانگر شکل گیری هسته اولیه “بیماری فرهنگی” در زمینه زبان فارسی است.

درمثال دیگر، استفاده از رسم الخط و زبان انگلیسی برای واژه های فارسی نیز روز به روز درحال گسترش است. اگر تیبا، سمند، نسیم، پارس و صبا واژه های زیبای فارسی هستند، چرا به خط انگلیسی بر روی اتوموبیل های ساخت وطن، نوشته می شوند؟ چراکلمه ایران خودرو به خط انگلیسی روی اتوموبیل ها حک می شود؟ آیا نمی توان آنهارا با خط زیبای فارسی توسط یک خوشنویس خوش ذوق، به فارسی نوشت و از آن یک نشانه (آرم) نیز تهیه نمود؟ روی اتوبوسهای شهری وبین شهری نیز واژه های فارسی به خط انگلیسی نوشته می شوند. ویا کافی است سری به بازار لباس بخصوص بازار لباس بچه بزنیم. بندرت می توان لباس کودک بدون نشان و خط انگلیسی پیداکرد. بنده وقتی از یک فروشنده، لباس کودک بدون نشان خارجی طلب کردم، تقریبا با نگاه مسخره آمیز ایشان مواجه شدم که البته من هم کم نیاوردم و در مذمت دوری از فرهنگ خودی، وی را نصیحت کردم. همه این نشانه ها، نشانگر غفلت فرهنگی و ازاین مهم تر بیانگر رعب فرهنگی و تغییر ذائقه ماست که متاسفانه رو به فزونی است.

وضعیت اسباب بازی نیز وضعیتی بدتر از زبان فارسی دارد. براساس یافته های تربیتی و روان شناختی، کودکان به میزان زیادی رگه های رفتاری قهرمانان بازی را در خود درونی می کنند. سرمشق گیرنده، به طور ناهشیار رگه هایی از رفتار سرمشق را بازنمایی و رمز گردانی می کند و آن را به تدریج درون شاکله خود به صورت باور، نگرش و طرز رفتار سامان می دهد. دراین صورت، رفتار، نوع فکر و ذائقه کودک مبتنی بر رفتار الگو، شکل می گیرد. کودکانی که ذهن آنها دراختیار شکل و رفتار باربی است، در بزنگاهِ زندگی که باید یک راه را انتخاب کنند؛ طبیعی است راهی را انتخاب می کنند که با ذائقه آنها قرابت و پیوند بیشتری دارد. براین اساس، ذهن کودکان ما، دراختیار ما نیست؛ مگرآنکه آنهارا با قهرمانان قصه های خود، اگر قصه گویی بلد باشیم! ، آشتی دهیم ویا با عروسکهای وطنی آشناسازیم.

متاسفانه از وقتی که عروسکهای “دارا وسارا ” به هزار ویک دلیل نتوانست جای خودرا در میان بچه ها باز کند، موجی از ناامیدی از طراحی عروسک ملی بوجود آمد و فعالان فرهنگی دربرابر عروسکهای باربی، خود را وادادند؛ غافل ازآنکه نباید مایوس شوند و باید هر روز طرحی نو دراندازند تا اینکه ذائقه بچه های ایرانی را به خود جلب نمایند. طبیعی است دراین راه، استفاده از نظرات روان شناسان کودک برای طراحان عروسکی و نگارگران، راهگشا خواهدبود. وسایل بازی بویژه عروسکها، ذائقه سازند و نمی توان از قدرت ذهنیت سازی وسامان دهی رفتاری آنها غافل بود. البته این را هم باید بدانیم که برای جا افتادن یک عروسک، صرفِ ارائه آن کافی نیست، بلکه شمایل آنها راباید در انواع واقسام کالاهای فرهنگی وهنری مثل وسایل تحصیلی، وسایل شخصی، وسایل تفننی، فیلم، پویانمایی و ازاین قبیل، ردیابی نمود. کودکان ما باید، قهرمان خودرا درهمه کالاها و قصه ها و فیلمها ببینند تا با او “همسان سازی” کنند. متاسفانه دراین باره، حساسیت شورای فرهنگ عمومی، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، آموزش وپرورش، مهدکودکها، روان شناسان و بسیاری از والدین درباره معرفی عروسک الگو و خطرات عروسکهای باربی، مردعنکبوتی، بتمن، ودهها قهرمان افسانه ای و تخیلی کودکانه، پایین آمده است. کاهش حساسیت های فرهنگی، برای مردم جبران ناپذیر و برای مسئولان، گناهی نابخشودنی است؛ مگرآنکه سریعا به خود آیند وبا حرکتهای هماهنگ، تحت فرماندهی فرهنگی، که البته جای چنین فرماندهی خالی است، به الگوهای متناسب با مبانی ارزشی فرهنگ بومی دست یابند و باز هم به طور هماهنگ، آن را ترویج نمایند.

سبک زندگی ما نیز تحت تاثیر جهانی شدن و شتاب فناوری به طور شگفت انگیزی به سمت “فردگرایی” می رود. جامعه ایرانی ما به عنوان یک جامعه اسلامی و شرقی، بایستی یک جامعه “جمع گرا” باشد. اما این وضعیت درحال تبدیل شدن به جامعه ای است که هرکسی مشکل خودرا می بیند و بتدریج مسایل دیگران را فراموش می کند. خوشبختانه بدلیل حضور پررنگ و قوی فرهنگ دینی و سنتهای دیرینه ایرانی، جامعه ما رنگ جمع گرایی خود را تا حد زیادی حفظ کرده است و طبیعی است با حفظ این ارزشها، جامعه ما به راحتی به سمت فردگرایی افراطی نخواهد رفت؛ اما رشد آن در شرایط امروز بویژه بین نسل نو، نگران کننده است. فرهنگ ما ایرانی ها، “فرهنگ چهل همسایه” است. فردگرایی و “گلیم خودرا از آب کشیدن”، ربطی به فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد، اما متاسفانه وجود دارد؛ چون در جامعه ا ی هستیم که پراز تعارض است.

بنا ندارم بحث را بغرنح و پیچیده کنم. به رفتارهای داخل خانه توجه کنید. درشهرهای بزرگ، هرکسی به آپارتمان وارد می شود، بلافاصله به اتاق شخصی خود می رود و درب آن را بر روی دیگران می بندد و حریم بسیار خصوصی برای خود ایجاد می کند. متاسفانه، کمتر “سفره” غذا پهن می شود. هرکسی هرساعت که بخواهد غذا می خورد، اگر تازه غذای فوری(فست فود) نخورد. آنانی هم که غذای مادرشان را میل می کنند، به کمک “ماکروفر” آن را گرم می کنند. اگر به نقش همین ماکروفر فکر کنیم ، خواهیم دید که این دستگاه به مخرب ترین دستکاه برای واگرایی اهالی خانه و پهن نشدن سفره، تبدیل شده است. دراکثر خانه ها، کتاب پیدا نمی شود، اما یک دستگاه ماکروفر با نشان ها ی معروف حتما درآشپزخانه های اوپن رخ می نماید.

درنمایی دیگر، زمانی هم که اهالی خانه دور هم جمع می شوند، کمترین گفتگو بین آنها رد و بدل می شود. حتما درمهمانی ها دیده ایم که از میان ده نفر حاضر، حتما پنج شش نفر با تلفن های همراه خود درحال بازی، بلوتوث کردن، ارتباط واتساپی و وایبری با یکدیگر و یا با دیگران هستند. همه کنار هم نشسته اند اما در واقع با تلفنهای خود حرف می زنند!.

به کتابهای منتشره نگاهی یبیندازید. واگرایی هایی که درحوزه کتاب دیده می شود ناظر به اختلاف سلیقه نیست، بلکه ترویج صریح برخی نوشته هایی است که هیچ قرابتی با فرهنگ بومی ما ندارد. هرچه هست، واگرایی و تعارض برمبنای ارزشهای مسلم فرهنگی، اعتقادی واجتماعی جامعه ماست. چطورمی توان نوشتاری را برتابید که سعی دارد ریشه های اخلاقی و سنتی در حوزه دختران و زنان را به مخاطره بیندازد و حتی آنها را مسخره کند؟ به سخره گرفتن ریشه ها و اصالتها را هیچ کشوری که دارای ریشه های عمیق فرهنگی است، تاب نمی آورد. البته گفته می شود که دریک جامعه زنده، نوشته ها باید آزاد باشد. اجمالا ماقبول داریم، اما به شرط آنکه نوشته ها د فضای علمی و فرهنگی تخصصی نقد شوند. انتشار مطالب درفضای کاملا عمومی و گذرا به معنای تحقق فضای نقد نیست. بیشتر، این گفته به یک “پز فرهنگی” می ماند تا یک واقعیت فرهنگی.

برای نمونه، سری به کتابهای “سری دوزی” روان شناسی بزنید که به نظر بنده، انشاهای روان شناسی هستند و هیچ نسبتی با روان شناسی علمی تضمین شده با پژوهشهای علمی ندارند. دراین آشفته بازار، کتابهای روانشناسی دم دستی که هیچ قرابتی با فرهنگ خودی ما ندارند، براحتی ترجمه می شوند و در دسترس مشتریان قرار می گیرند. “کسب حافظه در پنج دقیقه”، “مدیریت در دو دقیقه”، “حل استرس با حرکات موزون دسته جمعی”، “تجربه عشق ورزی برای کاهش اضطراب های پیش از ازدواج”، “اعجاز زندگی پارتنری! برای حل مشکل ازدواج”، “ترویج زندگی فردی پس از سن بلوغ” ، “خودارضایی” به عنوان راهی برای دوربودن از شریک جنسی ودهها نمونه دیگر از افاضاتی است که دراین گونه کتابها توسط انتشاراتی های سوداگر منتشر می گردد. بخش ناراحت کننده آن این است که مردم عادی که مشکلات زیادی را در زمینه بهداشت روانی تجربه می کنند، فکر می کنند که همه ی روان شناسی همین است.

خوب است به سنتها و پیشه های فراموش شده ودرحال فراموشی هم توجهی داشته باشیم. آیا شما از سنتهایی چون شب نشینی، احترام به بزرگتر، توجه به حال وهوای همسایگان، اختصاص وقتی برای حل مشکلات مردم، قرض الحسنه، انفاق از بهترین ها، کارگشایی مردم بدون اینکه درموقعیت وکالت قراربگیریم، عیادت های محلی، صله رحم و دهها سنت شیرین دیگر، خبردارید؟ حتما خبردارید، اما این سنتها سکه رایجی نیستند و بتدریج درجامعه ما رنگ می بازند و جای خود را به تفرد، قراردادهای اجتماعی وفردی و زندگی، براساس موازین حقوقی می دهند.

سری به شهر بزنید و شاهدبی توجهی مردم ومسئولان درباره ریشه ها ومیراث فرهنگی، و همچنین “بدقوارگی تهران” به دلیل معماری بی هویت باشید. بناهای تاریخی و فرهنگی یکی پس از دیگری توسط سوداگران تخریب وبه بناهای بظاهر مدرن اما بی هویت تبدیل می شوند. برخی مناطق آنقدر تغییر موضوع کاربری داده اند که واقعا شگفت انگیز است و نتیجه آن فشردگی روحی و کشیدن آه از نهاد شهروندان است. تصورکنید که اگر روزی راسته کتابفروشی ها کم کم به فروشگاههای لوازم برقی تبدیل شوند چه می شود؟ بعید نیست، اگرچنین روندی که درپیش گرفته ایم، تداوم یابد شاهد چنین صحنه هایی نیز باشیم.

و یا اینکه پروژه های شهری را بدون “پیوست تربیتی وبهداشت روان” اجرا می کنیم بدون آنکه به نتایج انسانی آن توجه کنیم. پروژه “تعریض نواب” را درنظر بگیرید. این پروژه مصداق کامل یک “فاجعه شهری وانسانی” است که منجر به کوچ اجباری مردم محلات چهارراه اناری، سینا، مرتضوی، و…گردید و شنیدم که برخی از قدیمی های این محله ها، به نوعی افسرده شدند. علاوه برکوچ مردم، سبک محله ای این منطقه اصیل کاملا بهم خورد. کاش تعریض خیابان صورت می گرفت. اما خانه ها را خراب کردند، محله ها را به هم زدند، بافت اجتماعی وعاطفی را نابود کردند و نهایتا، خودشان ساختمانهایی را علم کردند که روح و روان انسان را می فشارد. امتحان کنید! یک روز از خیابان نواب جدید گذرکنید، وحالت روحی خودرا درنظر بگیرید که چه احساسی به شما دست می دهد؟ این موضوع نشان می دهدآنچه که نزد شهردار وقت مهم بوده، فقط ساخت وساز و موجبات افتتاح بدست رئیس جمهور وقت بوده است نه رعایت مسایل انسانی. البته این ایراد به برخی پروژه های مسکن مهر هم وارد است. تصورکنید، برافراشته شدن ساختمانهای ده طبقه در مکانهایی که همه ساختمانهای آن دو سه طبقه بیشتر نبوده است، چه پیامدهایی دارد؟ این موضوع، عملا سبک زندگی و نوع روابط ومناسبات رفتاری سکنه را به سبکهای دیگری تبدیل می کند که بیگانه از سبکهای رایج آنهاست.

توجه به ظاهر ومد طبیعتا گرایش بدی نیست، بلکه اگر مطابق با خصیصه های فرهنگ خودی باشد، خیلی هم خوب است و موجب تنوع و شادابی انسان می شود. اما ظاهرسازی، تشریفات گرایی، تبرج، توجه افراطی به تصویربدنی، باربی سازی هیکل، تن دادن به جراحی های زیبایی، و دهها نمونه ازاین قبیل که روز به روز نه تنها درنسل نو، بلکه در نسل قبلی نیز درحال گسترش است، نشانگر گسترش یک بیماری است که شخصیت آدمها را نشانه گرفته است. دریافته های اخیر روان شناسی مشخص شده است که جراحی زیبایی بدون آنکه مورد حاد و یا مزمن بیماری درکارنباشد، با پایین بودن سطح تحول من (Ego Development) همبستگی مثبت دارد. به عبارت دیگر، وقتی دغدغه های بدنی و ظاهری درافراد و درجامعه اوج می کیرد و مصرف وسایل بهداشتی و زیبایی به حد افراطی می رسد، این موضوع را به ذهن متبادر می سازد که فرهنگ “سطحی نگری” و فرار از بطن وعمق شخصیت، درحال گسترش است. دراین شرایط، آنچه که “من” را می سازد، نگاه دیگران است نه آنچه که سلامت روانی ومصالح ایمانی وفرهنگی اقتضا می کند.

درجامعه ای که مدگرایی به شکل بی رویه و با ماهیتِ مصرف گرایانه رشد می کند، باید نگران پوک شدن و منفعل بودن شخصیت افراد آن جامعه بود که براحتی تحت تاثیر نشان های تجاری وتبلیغات زیرکانه قرارمی گیرند. به نظر من، درهیچ وهله ای از وهله های تاریخی، تااین حد انسانها تحت تاثیر القائات تبلیغاتی واغوای دیگران ، البته به شکل کاملا نوین قرار نداشته اند. ما مردم این زمانه، فکر می کنیم که خیلی زرنگ هستیم و اهل انتخاب؛ غافل ازآنکه ذهن ما تحت تاثیر “روشهای علمی نورومارکتینگ”، کاملا منفعل است و کالایی را انتخاب می کنیم که صاحبان “برندها” قبلا برای ما انتخاب کرده اند. به همین دلیل، “مارک گرایی” و “برندپرستی”، جلوه نوین مسخ انسانها و ساده لوحی مشتریان درقبال استثمار نوین اقتصادجهانی است.

اینها بخشی از نمونه های مرضی وبیمارگونه درعرصه فرهنگ عمومی بود که تناسبی با فرهنگ ما ندارند. چراچنین شده است؟ این نشانه ها دفعی پدیدآمده ویا به تدریج و دراثر غفلت ما بوجود آمده اند؟ آیا نمی توان کاری کرد تا بتوانیم فرهنگ زیبای خودرا بازسازی کنیم؟

“تعارض های فرهنگی” درکشور، ضرورت “مهندسی فرهنگی” را دوچندان می کند. اگر “سند مهندسی فرهنگی” آماده شده است، بهتراست هرچه سریعتر تا زمانی که پایه های فرهنگی ما بدلیل غفلت و بالابودن آستانه حساسیت های ما در باره فرهنگ ازبین نرفته است؛ اجرایی گردد و همه ارکان و افراد فرهنگی برای اجرای دقیق آن توجیه شوند.

اگرفرهنگ را به تعبیر بزرگان، بسان هوای تنفس بگیریم، درحال حاضر درشرایطِ بد آب وهوای فرهنگی قرارگرفته ایم و دربعضی زمینه ها، شاید بتوان آژیر خطر را بصدا درآورد.ممکن است نزد بعضی دوستان بویژه دوستان سیاسی، این موضع کمی افراطی باشد؛ اما با نگاهی دقیق به رگه های فرهنگ مهاجم و همچنین غفلت مستمر ما، ملاحظه می کنید که وضع و حال فرهنگ بومی، خوب نیست و بتدریج در هیاهو، و زرق وبرق فرهنگ مهاجم، ضعیف ونحیف می شود.

مواردی که ذکرشد، نمونه ای ازخروار بود که هرروز، همه ما کم وبیش شاهد آن هستیم. به واژه “رگه” توجه کنید. رگه ترجمه Trait است که دربرخی متون روان شناسی، ازآن به عنوان صفت یاد می کنند. اما ترجمه رگه بهتراست. دلیل آن چیست؟ حتما درگذر از برخی جاده های کشور، رگه هایی از سیمان، گچ و… را درکوهها دیده اید ویا زمین شناسان، با استفاده از ابزارها ودانش فنی خویش، رگه هایی از طلا، اورانیوم و…را مشاهده می کنند. رگه های قابل مشاهده، نشانگرهایی هستند که ما را به وجود کان ومعادن مختلف رهنمون می شوند. وقتی رگه ای ازسیمان را دردل کوه می بینیم، نشان می می دهد که دنباله این رگه به یک ذخیره ومعدن وسیع تر ختم خواهدشد. این قاعده درفرهنگ نیز صادق است.

وقتی رگه های رفتاری ونگرش غریبه را درساحت فرهنگ وهنر و در حوزه فرهنگ عمومی مشاهده می کنیم، نباید آن را تنها یک رگه دید؛ بلکه باید به دنباله داربودن آن در عمق وسیعی از لایه های زیرین جامعه فکرکرد. رگه ها، مثل لکه های کوچک روی سیب هستند. اگر گرفته نشوند، به زودی خواهیم دید که سیب، از درون کرم زده شده وخراب می شود. این موضوع، القای ترس افراطی وکاذب نیست؛ بلکه ابراز هشدار درعرصه فرهنگی و رفتاری جامعه است که اگر اهل فرهنگ باشیم، جا دارد خواب را ازما بگیرد.

با این حال؛

ما دارای فرهنگ غنی ایرانی اسلامی هستیم که اگر به خود آییم و رفتار فرهنگی مهاجم را به خوبی بشناسیم و مراقبت دایمی ومستمر داشته باشیم، نه تنها از داشته های خود پاسداری خواهیم کرد بلکه مولفه های فرهنگ خودی را به دیگران القا خواهیم کرد. تاریخ هم همین را می گوید. ما تنها ملتی هستیم که علیرغم انواع مخاطرات سیاسی و تاریخی، “گسست فرهنگی” نداشته ایم و مهاجمان را در فرهنگ خود ذوب کرده ایم. هجوم مغولها به ایران با آنهمه تخریب وکشتار ازیادمان نرفته و نخواهدرفت. اما غنای فرهنگی ما علیرغم گسست سیاسی و تاریخی، توانست ازمیان مهاجمان، هنرمندانی بسازد و آنان را درفرهنگ ایرانی اسلامی مستحیل نماید. این راه درتاریخ بارها طی شده است و باز هم طی خواهدشد و هرگز ملت ما شاهد گسست فرهنگی نخواهد بود.

ما می توانیم دردنیای پرشتاب فناوری و جریانِ نامبارکِ اضمحلال خرده فرهنگها توسط جهانی شدن، فرهنگ خود را پاس بداریم و آن را گسترش دهیم؛ به دو”شرط”. اول آنکه با ساماندهی فرهنگی، تعارض های فرهنگی جامعه را ازبین ببریم و خود را به یک اندام وارگی فرهنگی” برسانیم و دو دیگر، خود وهمدیگر را هشیار سازیم تا غفلت نکنیم.

تمرکز همسر بیل گیتس روی زنان و آی‌تی

به گزارش خبرآنلاین، ملیندا که در سال 1987 مهندسی کامپیوتر خود را از دانشگاه گرفته و بعداً MBA نیز دریافت کرده، معتقد است جایگاه زنان در فناوری باید بیشتر شود.

وی در مصاحبه با  Backchannel  گفت: سالی که من از رشته کامپیوتر فارغ‌التحصیل شدم، تعداد زنان فارغ‌التحصیل در این رشته نسبت به مردان 37 درصد بود و متأسفانه امروز به 18 درصد کاهش پیداکرده است.

به گفته وی آن سال رشته حقوق نیز همین وضع مشابه را بعد از کامپیوتر داشت اما امروز 47 درصد از فارغ‌التحصیلان حقوق زن هستند. ملیندا افزود در رشته پزشکی نیز این رقم در سال 1984 حدود 28 درصد بود که امروز رقم حضور زنان فارغ‌التحصیل در پزشکی به 48 درصد رسیده است.

اینک ملیندا در حال مطالعه روی این موضوع است که چگونه می‌توان به افزایش حضور زنان در رشته‌های تِک و فناورانه کمک کرد و در حال جمع‌آوری اطلاعاتی است که باعث شود راه‌های تشویقی حضور زنان در فناوری را توسعه دهد.

وی از مردانه شدن تمام صنعت گیم ابراز نگرانی کرد و راه‌های توسعه هوش مصنوعی و دستیارهای صوتی با استفاده از صدای زنان را بخشی از این تلاش عنوان کرد که کمپانی‌های فناور مانند اپل و … دنبال می‌کنند تا نقش زنان رد در آی تی پررنگ‌تر کنند.


5656

احمدی‌نژاد؛ نیامده حذف شد /یک شوک به فضای انتخاباتی

فائزه انیسی‌نیا: حرف حرف آمدن بود و ماندن.
تمام تحرکات، سفرها و اخبار گواه آن بود که محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم عزم
خود را برای بازگشت به پاستور جزم کرده است.

ایجاد شبهه بر سر یک “نهی”

مدتی بود سخنرانی‌هایش بیشتر شده بود، در قالب ترویج گفتمان انقلاب اسلامی، سفرهای استانی انتخاباتی اش را از این شهر
به آن شهر آغاز کرده بود،کم نبودند آنها که از ابتدا می‌گفتند احمدی نژاد نیت دیگری از سفرهای استانی دارد و خودش می‌داند که شرایط لازم برای پیروزی در برابر رقیب قدرتمندی مانند حسن روحانی را ندارد (اینجا) و (اینجا). 

چنین بود که برخی حدس زدند ممکن است نامزدی احمدی‌نژاد تله‌ای انتخاباتی برای اصولگرایان باشد (اینجا) و دیگرانی نیز بودند که تاکید کردند ممکن است احمدی نژاد بخواهد با پیروی از مدل تبلیغاتی «هاشمی‌/ روحانی»، در دقیقه 90 به نفع یک گزینه دیگر کنار رود (اینجا).  

آخرین سفرش اما به مقصد گرگان بود. بعد از آن بود که زمزمه هایی از گوشه و کنار بلند شد که رییس دولت سابق دو هفته پیش از سفر به
گرگان با رهبر انقلاب دیداری داشته و در این دیدار برای حضور در انتخابات نهی شده
است. زمزمه هایی که از نزدیکان به احمدی نژاد آغاز شد، چه آنکه عباس امیری‌فر، رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در دولت سابق، در مطلبی که در فضای مجازی منتشر کرده بود، خبر از این رد صلاحیت داد: «طبق خبر موثقی که دارم کلا نامزدشدن احمدی‌نژاد منتفی است و طبق نظر ارشادی یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سفر استانی هم به‌صلاح نیست و طبق خبر موثق و دقیقی که دارم، سفر استانی گرگان هم آخرین سفر استانی بوده و بنابر اخبار غیررسمی 10 نفر از اعضای محترم شورای نگهبان در جلسه غیررسمی که داشته‌اند، نظرشان ردصلاحیت بوده است و فقط دو نفر موافق ایشان بوده‌اند.»


به فاصله ای کوتاه مهدی فضائلی از مدیران رسانه ای در یادداشتی که فارس آن را منتشر کرد، از دیدار احمدی‌نژاد با رهبر معظم انقلاب درباره حضورش در انتخابات سال آینده پرده برداشت؛ دیداری که در نهایت احمدی‌نژاد با نهی صریح ایشان برای کاندیداتوری مواجه شده است. در بخشی از یادداشت فضائلی آمده بود: «چند روزی است محافل رسانه‌ای و سیاسی گوناگون از جمله کانال‌های نزدیک به دکتر احمدی‌نژاد، از ملاقات وی با رهبر انقلاب اسلامی خبر می‌دهند. دیداری مهم که به‌درخواست و پیگیری خود او انجام شده اما ظاهرا نتیجه‌اش خلاف انتظار وی بوده‌ است! هرچند هنوز جزئیات این دیدار که چند هفته قبل انجام شده است، منتشر نشده ولی این مقدار قطعی است که وی با نهی صریح رهبر معظم انقلاب، برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مواجه شده است!» (اینجا) به فاصله چند روز محمدرضا باهنر نیز این خبر را تایید کرد.(اینجا

این اظهارات اما با واکنش عجیب نزدیکان احمدی نژاد رو به رو شد. آنها که معتقد به ادامه یافتن سفرهای استانی رییس دولت سابق بودند، تاکید داشتند اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باید
دفتر مقام معظم رهبری آن را تایید کند. (اینجا)

در میانه این گمانه زنی ها بود که خبر آمد رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه‌شان جزئیاتی از این دیدار را روایت کرده اند. ایشان به توصیه ای که به احمدی نژاد برای عدم شرکت در انتخابات داشتند اشاره کردند و با
تاکید بر پرهیز از دو قطبی کردن کشور و لزوم حفظ وحدت این توصیه را بر مصلحت احمدی
نژاد و کشور برشمردند. رهبر انقلاب در پاسخ به آنان که تایید آن دیدار را به شکل علنی خواستار شدند پاسخ دادند: این هم پشت بلندگو (
اینجا)

مصلحت نیامدن

سخنان رهبر معظم انقلاب با واکنش سیاسیون کشور
از جمله نمایندگان مجلس همراه شد، آنجا که همگی معتقد به ضرورت تبعیت احمدی نژاد از توصیه رهبری بودند و توصیه ایشان را نوعی خیرخواهی و دوراندیشی برای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه حوادث سال 88 می دانستند. (اینجا) آیت‌الله جنتی نیز در جلسه مشترک هیئت‌رئیسه مجلس
خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه توصیه رهبری فتنه ای جدید را در نطفه خفه کرد، تاکید کرد رهبر معظم انقلاب در موضع‌گیری اخیر خود فتنه‌ای که داشت شکل می‌گرفت را در نطفه خفه
کردند.(اینجا)

چکیده اظهارات برخی چهره های سیاسی در واکنش به سخنان رهبر انقلاب را در جدول زیر بخوانید: 

اسم

چکیده سخنان

حجت الاسلام محمود علوی/وزیر
اطلاعات

رهبر معظم انقلاب بر جلوگیری از
دوقطبی شدن جامعه تأکید داشته‌اند که این مهم به ‌منظور حفظ وحدت جامعه و نوع
واکنش به مصلحت‌اندیشی ولی‌فقیه، یک امتحان الهی است و مادامی‌که قدردان ولایت‌فقیه
باشیم، دشمن نمی‌تواند به کشور آسیب برساند.(اینجا)

محمدرضا عارف/عضو فراکسیون امید

فکر می‌کنم هر کسی حق دارد نظر
خود را بدهد و نظرش محترم است اما مقام معظم رهبری وقتی در این مسائل حرف می‌زنند
همه جریانات سیاسی درون نظام باید اطاعت و عمل کنند. دوستانی که مخاطب این بیانات
هستند حتما به توصیه‌های ایشان توجه کنند.(اینجا)

ابوالقاسم رئوفیان/ دبیر کل حزب
اسلامی ایران زمین

برخی پروژه ای را طراحی و رسانه
ای کردند تا بازخورد آن را بگیرند، با این تصور که آنها فکر می کردند ممکن است
از دفتر رهبر معظم انقلاب تکذیبه ای منتشر شود و آنان بهره برداری سیاسی کنند.
مشخص شده است رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سوال امر و نهی نکردند بلکه از موضع
ارشادی نصیحت کرده اند که حضور او مضر به حال کشور است و مصلحت نیست. امیدوارم
محمود احمدی‌نژاد به نصیحت رهبر انقلاب توجه و سودای حضور در عرصه انتخابات را
برای همیشه از سر خود خارج کند.(اینجا)

محمد نبی حبیبی/دبیر کل حزب
موتلفه اسلامی

کسانی که مدعی پای‌بندی به توصیه‌های
رهبری هستند، باید توصیه‌های ایشان را با تمام ظرفیت خود عملی کنند. تاکید رهبری
بر جلوگیری از دو قطبی شدن جامعه بسیار ضروری و مهم است. احمدی نژاد قابل پیش
بینی نیست و نمی‌توان پیش بینی کرد که او چه می‌کند.(اینجا)

رسول منتجب نیا/عضو حزب اعتماد
ملی

من فکر می‌کنم احمدی‌نژاد و
اطرافیان ایشان باید به‌قدری بتوانند مساله را تحلیل کنند که وقتی نظر رهبری
منفی باشد، وارد صحنه نشوند؛ کما این‌که در گذشته نیز مورد مشابهی وجود داشت که
آقای خاتمی وقتی احساس کرد که نظر رهبری با آمدنش موافق نیست، کناره‌گیری کرد و
کاندیدا نشد.(اینجا)

حجت الاسلام محمد غرویان/ استاد
حوزه علمیه قم

آقای احمدی‌نژاد باید از توصیه
رهبری بسیار سپاسگزار باشد و به این نصیحت نیز قطعا گوش می‌دهد و وارد انتخابات
نمی‌شود.(اینجا)

محمد تقی رهبر/عضو جامعه روحانیت
مبارز

من هم به نوبه خود با آمدن این
آقا موافق نیستم بیاید هم به او رأی نمی دهم چون عملکرد گذشته اش را
دیدم. احمدی‌نژاد با رهبر معظم انقلاب رو در رو دیدار کرده و سمت و سوی
سخنان ایشان را متوجه می‌شود، پس مصلحت این است که بگوید “چشم من در صحنه
نیستم”.(اینجا)

علاالدین بروجردی/ رییس فراکسیون
امنیت ملی

سخنان امروز رهبری فصل الخطاب
است و انتظار می رود آقای احمدی نژاد به این سخنان گوش داده و در انتخابات شرکت
نکنند.(اینجا)

کاظم جلالی/ رییس مرکز پژوهش های
مجلس

به هر حال رهبر معظم انقلاب به
عنوان مغز متفکر و دیده‌بان تیزبین نظام مصلحت دانستند به آقای احمدی نژاد توصیه
کنند که در انتخابات شرکت نکنند کسانی که ادعای ولایتمداری دارند این توصیه مورد
توجه آنها قرار بگیرد و ولایتمداری خود را ثابت کنند.(اینجا)

روزنامه ها

صلاح نمی‌دانیم… (اینجا)

صادق خرازی/رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان

پیش از اینکه این نصیحت علنی
شود، در برخی محافل، عده‌ای راه انکار گزیدند و جمعی نیز اصرار ورزیدند، تا جایی‌که
رهبری نظام در مقام امام امت، خود علنا توصیه مصلحانه خود را ابراز کردند و آن
را نه «نهی» و «منع» که «نصیحت به برادر مؤمن خود» خواندند تا شکاف و نقاری در
جامعه اسلامی ایجاد نشود. در برخورد با این «نصیحت»، نه باید سکوت کرد، نه به
مقابله و چالش برخاست، نه به سفسطه پرداخت و نه دروغ گفت؛ این توصیه مصلحانه را
فقط باید اطاعت و تبعیت کرد و حرمت نهاد. (اینجا)

حجت‌الاسلام محمود محمدی‌عراقی /
داماد آیت الله مصباح یزدی

رفتار آقای احمدی‌نژاد را قضاوت
نمی‌کنم اما تصور نمی‌کنم جوانان ما و ملت اجازه عدم‌تمکین از فرمایشات رهبری را
به او بدهند. هرچند رهبر معظم انقلاب هیچ‌گاه امر و نهی نمی‌کنند و همواره مصالح
نظام و کشور را یادآور شده‌اند.اگر آقای احمدی‌نژاد به فرمایشات رهبری عمل کند
به نفع اوست، اگر هم عمل نکند به ضرر اوست. خوشبختانه مردم ما وفادارتر و فهیم‌تر
از آن‌اند که اجازه عدول و عدم تمکین را به او یا هر شخص دیگری بدهند.(اینجا)

حجت الاسلام جعفر شجونی/عضو
شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز

منظور آقا این بود که اگر احمدی‌نژاد
می‌خواهد کاندیدا بشود، در موعد قانونی ثبت‌نام و فعالیت کند وگرنه منظور ایشان
عدم‌شرکت در انتخابات نبوده است! (اینجا)

صادق زیبا کلام/فعال سیاسی

اگر آقای احمدی‌نژاد در انتخابات
شرکت می‌کرد، انتخابات خیلی شور بیشتری می‌گرفت و به سمت قطبی شدن می‌رفت.در حال
حاضر كه قرار شده است احمدي‌نژاد ظاهرا وارد عرصه انتخابات نشود، نخستين مشكل
براي اصولگرايان به وجود مي‌آيد و اينكه نامزدشان در انتخابات كه حداقل شانس راي
آوري داشته باشد چه كسي مي‌تواند باشد. (اینجا)

محمود صادقی/عضو فراکسیون امید

آن شخص نهی شده، علاوه بر اینکه
در نظام اداری هرج و مرج ایجاد کرد، بیت المال شامل بیش از 700 میلیارد دلار
درآمد نفتی را بر باد داد. مطابق اعلام دادستان محترم دیوان محاسبات در جلسه ای
که هیات رئیسه فراکسیون شفاف سازی در دیوان داشت،‌ دولت گذشته 48 هزار میلیارد
تومان محکومیت قطعی مالی دارد که 12 هزار میلیارد تومان آن مربوط به شخص رئیس
دولت سابق که تاکنون اجرا نشده است. (اینجا)

مصطفی کواکبیان/عضو فراکسیون
امید

ما اصلاح طلبان از مقام معظم رهبری تشکر می کنیم که نصیحت دلسوزانه
داشتند اما معتقدیم این کفایت نمی کند. کسانی که کشور را به ورطه نابودی کشانده اند،
دستگاه قضایی باید حتما به محاکمه آنها بپردازد و نباید سکوت کند.(اینجا)

روزنامه کیهان

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه گریزی
به این قضیه زده و توضیحات جامعی را درباره آن بیان فرمودند که بدون تردید باطل‌السحر
تلاش دشمن برای سود بردن از فضای مغشوش و اختلاف‌انگیز پیشین است.(اینجا)

محسن کوهکن/ عضو کمیسیون صنایع و
معادن مجلس 

ما دیگر هیچ بحثی در مورد حضور
احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نخواهیم داشت. احمدی نژاد مدعی
است که تابع ولایت فقیه است و باید الان این مسئله را نشان دهد. (اینجا)


فردای آن روز
زمانی که اغلب اظهارات حاکی از به صلاح بودن عدم شرکت احمدی نژاد در انتخابات بود،
او با نامه ای به رهبر انقلاب عدم کاندیداتوری خود را در انتخابات  ریاست جمهوری سال 96 اعلام کرد.(اینجا
)

او در آن نامه قید کرده بود که در دیدار با رهبری برنامه
های “تبیین انقلاب” نامی که برای سفرهای استانی اش انتخاب کرده بود را
به محضر ایشان رسانده و زمانی که با مخالفت رهبری برای شرکت در انتخابات روبه رو
شده تبعیت خود را از ایشان اعلام نموده است. اظهار نظری که این شائبه را به ذهن می
رساند که اگر او در همان دیدار عدم کاندیداتوری اش را اعلام کرده است پس چرا به
سفرهای استانی ادامه داده و چرا نزدیکان وی سخن از تایید نهی رهبری را رد کرده
بودند. (اینجا) و (اینجا)

اما با انتشار نامه احمدی نژاد واکنش های مختلف از سوی چهره های
سیاسی نیز شروع شده است.  روزنامه جمهوری اسلامی نامه او را طلبکارانه و نوعی فرار رو به جلو
خوانده است. روزنامه اعتماد نیز لجبازی و بینش ضعیف
سیاسی، احمدی‌نژاد را نیز دلیل این اتفاق برشمرد.

مرتضی آقا
تهرانی که در گذشته از حامیان احمدی نژاد بود سخنان رهبر انقلاب را ناجی کشور
دانسته و تاکید دارد «اگر به جای احمدی نژاد بودم  پای
آقا را می بوسیدم و از این که رهبر انقلاب این گونه از روی خیرخواهی، باعث نجاتم شده
است؛ قدردانی لازم را از ایشان به عمل می آوردم.»

در جدول زیر
چکیده اظهارات برخی شخصیت های سیاسی در مورد نامه احمدی نژاد را بخوانید:

اسم

چکیده سخنان

اسدالله عباسی/ عضو فراکسیون مجلس

آقای احمدی‌نژاد چاره‌ای جز تمکین کردن به توصیه رهبری نداشت. اگر تفکری غیراز
این داشت با رهبری مشورت نمی‌کرد. حمدی نژاد قبل از این نیز
اعلام نکرده بود که می‌آید یا نمی‌آید. قصدش این بود که کارش را بعد از مشورت با
رهبری شروع کند که رهبری صلاح نداستند (اینجا)

آیت الله محمد محمدی ری شهری/ تولیت آستان قدس

احمدی نژاد باید پیش از سفر به گرگان از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی تمکین می
کرد و از حضور در انتخابات انصراف می داد. آقای احمدی نژاد نباید طوری رفتار می کرد که رهبر معظم انقلاب نظرشان را درباره
به صلاح نبودن حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری بطور علنی اعلام می کردند.(اینجا)

روزنامه جمهوری اسلامی

چه فردی که معاون اول او در زندان است و خودش باید هنوز پاسخگوی اول باشد، به
استناد یک دیدار با رهبر انقلاب و نصایح ضروری و کاملا روشن ایشان،بعد از یک ماه
که همه نوع تعبیری را به علت سفر استانی تبلیغاتی‌اش به راه انداخت، طلبکارانه از
میدان رقابتی که هرگز بختی در آن نداشت بعنوان اطاعت از سخن رهبری و نه به اراده
و خواست خود ترک نماید و برای آینده سیاسی خود مقتدرانه پیام صادر نماید؟این ماجرا
در کل برای او یک فرافکنی و فرار به جلو است.دولت یازدهم در گرداب نابسامانی‌های
آن دوره هنوز گرفتار است…به کجا چنین شتابان؟(اینجا)

روزنامه اعتماد

اگر كسي يا يك گروه خود را مقيد به رهبري نظام مي‌داند، مي‌تواند به سهولت متوجه
شود كه ايشان حضور انتخاباتي احمدي‌نژاد را به صلاح شخص خودش و كشور نمي‌داند. حتي
اگر متوجه اين امر روشن نمي‌شد، پس معلوم است كه فاقد حداقلي از بينش سياسي است…. وقتي فردي كه هيچ چيزي نداشته و هرچه دارد از نظام و رهبري دارد تا اين حد در
برابر يك توصيه مشفقانه لجبازي مي‌كند، بايد ديد كه در دوره رياست‌جمهوري‌اش در برابر
ساير سياست‌مداران داخلي و حتي خارجي چه لجبازي‌هايي انجام داده و چه هزينه‌هايي
را بر كشور تحميل كرده است؟ لجبازی و بینش ضعیف سیاسی،
احمدی‌نژاد را به اینجا کشاند.(اینجا)

29219

پرده آخر جشنواره تئاتر در مرزی‌ترین نقطه ایران/ وقتی خیابان جای سالن‌های نمایش را پر می‌کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مراسم که پنجشنبه هشتم مهر در کنار دریاچه زریوار و در فضای برپا شد علاوه بر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ماموستا شیرزادی امام جمعه مریوان و ماموستا رستمی نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان، حجت‌الاسلام رحیم جعفری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، مهدی شفیعی مدیر‌کل اداره هنرهای نمایشی و منصور مرادی نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام رحیم جعفری ضمن خیر مقدم به مقامات حاضر در اختتامیه، خطاب به جنتی گفت: «جشنواره تئاتر خیابانی جزو پیکره این سرزمین و این خطه از کردستان، یعنی مریوان است. مردم این شهر از فردا پیگیر برگزاری دوازدهمین دوره این جشنواره هستند تا با کیفیت بهتری انجام شود.»

او ادامه داد: «جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از روزهای بمباران و جنگ شکل گرفت البته چند سالی این جشنواره یا تعطیل بود یا در قالبی دیگر برگزار می‌شد، اما این روزها جشنواره در قالبی بین‌المللی در یکی از مرزی‌ترین نقاط ایران یعنی مریوان برپا می‌شود.»

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به جلسه‌ای که در سنندج با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت، گفت: «ما سه رویکرد کلی را پیگیری می‌کنیم: اول ایجاد فضای فرهنگی برای تمام اصحاب فرهنگ و هنر در عرصه‌های مختلف، دوم واگذاری کارها به خود اصحاب فرهنگ و هنر و سوم پیوند بخش علمی و پژوهشی با کار عملی. ما در همین جشنواره برای دومین سال بخش پژوهش را برگزار کردیم.»

دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در ادامه به اعلام آمار پرداخت و گفت: «حدود 300 کار به این جشنواره وارد شد. این آثار در بخش‌های آزاد، آیینی، مرور و بین‌الملل حضور داشتند. در نهایت 31 نمایش در جشنواره حضور یافتند که 28 اثر در بخش‌های آیینی و آزاد و سه نمایش در بخش مرور قرار داشت. در طول ایام جشنواره روزانه حدود 31 نمایش را در نقاط مختلف شهر مریوان شاهد بودیم. در هر اجرا بین 400 تا 500 مخاطب نمایش‌ها را می‌دیدند که نشان از ارزش و اهمیتی است که مردم شریف مریوان برای این جشنواره قائل هستند.»

او درباره بخش بین الملل نیز گفت: «با وجود این‌ که از لحاظ کمی تعداد کشورهای حاضر در جشنواره اندک بود اما از لحاظ کیفی سطح خوبی داشت. کشورهای ایتالیا، ارمنستان، لهستان و عراق در این جشنواره حضور داشتند که به کیفیت آن افزودند. امیدواریم با سیاست‌های دولت تدبیر و امید و فضای باز و اشتیاقی که مردم به جشنواره دارند، هر سال جشنواره‌ای با کیفیت‌تر از سال گذشته را برگزار کنیم.»

عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان نیز در این مراسم گفت: «پدیده‌ای به ‌عنوان تئاتر خیابانی مریوان در اوج نابسامانی‌های جنگ به‌صورت خودجوش و به‌ وسیله هنرمندان خوب این منطقه پایه‌گذاری شد. این مسئله نشان می‌دهد مردمی که تحت وحشیانه‌ترین بمباران‌های عادی، شیمیایی، حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داشتند در آن شرایط کاملا بحرانی به آینده فکر می‌کردند و هنر را دستمایه امید به آینده قرار می‎‌دادند. خرسندیم که با تلاش هنرمندان و حمایت‌هایی که مسئولان شهرستان، استان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این جشنواره به عمل آورده‌اند، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با کیفیتی بهتر و شکوهی بیشتر برگزار می‌شود.»

او با اشاره به محدودیت فضاهای فرهنگی و سالن‌های تئاتر در استان گفت: «هنرمندان کردستان منتظر فضا نماندند و هنر خود را به خیابان‌ها آوردند. آن‌ها مخاطبان خود را تمام مردم؛ چه مخاطبان خاص و چه رهگذران قرار دادند. تئاتر خیابانی مریوان نشانه بارزی از هنر و خلاقیت این مردم در عرصه‌های مختلف است. مردمی که در طول قرن‌ها از سنت خود دفاع کردند و امروز این هنر را در یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در قالب تئاتر و هنر نمایش در معرض دید علاقه‌مندان قرار دادند.»

استاندار کردستان با تقدیر از تمام افرادی که در برگزاری این رویداد هنری کمک و همراهی کردند از دکتر بهروز غریب‌پور تشکر کرد و گفت: «حضور او نشانگر این است که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در میان هنرمندان کشورمان جای خود را باز کرده است.»

منصور مرادی، دیگر سخنران این مراسم بود. مرادی به‌عنوان رییس مجمع هنرمندان استان کردستان، درخواست‌های هنرمندان را اعلام کرد و گفت: «استان کردستان از نظر صنایع محروم است اما از نظر فرهنگی از بسیاری از استان‌ها غنی‌تر است و باید توجهی ویژه به هنرمندان این استان صورت گیرد. روحانیان اهل سنت استان کردستان نقش بزرگی در بحث فرهنگ این سرزمین داشته‌اند؛ درخواست داریم که به حقوق و مزایای این روحانیان توجه ویژه‌ای شود تا این عزیزان بتوانند معیشت خود را تامین کنند.»

او در ادامه افزود: «از یک‌سو شرایط زندگی هنرمندان قابل قبول نیست و از سوی دیگر افرادی که در حوزه هنر سرمایه‌گذاری می‌کنند، نمی‌توانند بازده مالی داشته باشند و باید به آن‌ها کمک شود. در غیر این صورت این افراد به سمت گیشه‌گرایی می‌روند.»

منصوری ابراز امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید به این مقوله بیشتر پرداخته شود و افزود: «امید است جشنواره تئاتر مریوان دارای آیین‌نامه‌ای شود و برای تدوین آن، از حقوق‌دانان نیز استفاده گردد. همچنین از مسئولان وزارتخانه و مرکز هنرهای نمایشی تقاضا می‌کنم دبیرخانه دائمی در مریوان مستقر شود و تمام سیاست‌گذاری‌ها و امور مربوط به جشنواره از طریق دبیرخانه پیگیری شود چون هنرمندان مریوان قدرت این کار را دارند.»

برگزیدگان بخش آیینی:

با رأی هیئت داوران در حوزه موسیقی این بخش، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به آهنگساز گروه نمایش «بونک بهینی» از آمل اهدا شد.

در حوزه تحقیق و پژوهش نمایش‌های آیینی، هیئت داوران اثری را شایسته تقدیر ندانست.

با رای هیئت داوران در حوزه طراحی فضا، ابوالفضل طبسی طراح نمایش «بزم و رزم» از سبزوار رتبه نخست، هیام احمدی و فرامرز غلامیان طراحان نمایش «دی زنگرو» از آبادان رتبه دوم و علی قاضی طراح نمایش «بازبازک» از مسجد سلیمان رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش کارگردانی نمایش‌های آیینی هم با رأی هیئت داوران، ابوالفضل طبسی کارگردان نمایش «بزم و رزم» از سبزوار رتبه اول، غنچه شکوهی و محسن اردشیر کارگردانان نمایش «بونک بهینی» از آمل رتبه دوم و هیام احمدی و فرامرز غلامیان کارگردانان نمایش «دی زنگرو» از آبادان رتبه سوم را کسب کردند.

بخش آزاد:

با رأی هیئت داوران رتبه اول حوزه موسیقی در نمایش‌های بخش آزاد را احمد جعفری آهنگساز نمایش «مستند پخش نشده میرزا» از تهران و رتبه دوم را ماهور شیدایی‌فر آهنگساز نمایش «دیپورت» از ساری به خود اختصاص دادند. هیئت داوران در این بخش برای رتبه سوم انتخابی نداشت.

در حوزه طراحی فضا، رتبه نخست را طراح نمایش «در بازی آخر راهی برای خروج نیست» از بوکان، رتبه دوم را طراح نمایش «آقای دلواپس» از سنندج و رتبه سوم را طراح نمایش «سکوت رنگ‌ها» از مریوان کسب کردند.

طراح نمایش «مستند پخش نشده میرزا» از تهران با رأی هیئت داوران حائز رتبه نخست، طراح نمایش «هاورای دارستان» از مریوان رتبه دوم و طراح نمایش «داستان مردم» از تهران حائز رتبه سوم شدند.

نازیلا امینی برای بازی در نمایش «ویروس بدون مرز» از سقز رتبه نخست بازیگری زن، مرجان کرمی بازیگر نمایش «روایت پیچیده یک کلنگ‌زنی» از تفرش رتبه دوم و مرجان قاسمی بازیگر نمایش «شبیه‌خوانی پطرس» از دهلران رتبه سوم بازیگری زن را کسب کردند.

در بخش بازیگران مرد هم محمد هادی عطایی و ابوالفضل صمیمی بازیگران نمایش «مستند پخش نشده میرزا» از تهران به طور مشترک رتبه نخست، میثم سرآبادانی بازیگر نمایش «روایت پیچیده یک کلنگ‌نی» از تفرش رتبه دوم و سیوان صیدی بازیگر نمایش «آقای دلواپس» از سنندج هم رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش کارگردانی نمایش‌های آزاد هم با رأی هیئت داوران احمد صمیمی کارگردان نمایش «مستند پخش نشده میرزا» از تهران رتبه اول، امید مصطفایی کارگردان نمایش «در بازی آخر راهی برای خروج نیست» از بوکان رتبه دوم و مهسا ابطحی کارگردان نمایش «روایت پیچیده یک کلنگ‌زنی» از تفرش رتبه سوم را کسب کردند.

برگزیدگان بخش پژوهش:

مقاله مهدی مرادی و خسرو سینا با رأی هیئت داوران این بخش، به عنوان مقاله برگزیده انتخاب و ترجمه مقاله‌ای با عنوان «روش تدریس انتقادی برای آموزش و مطالعات اجتماعی» توسط زینب عسگری شایسته تقدیر شد.

جوایز بخش داوری مردمی:

نمایش «پهلوان کچل» به کارگردانی علی عطایی و حامد زارعان از تهران، «هاوری دارستان» به کارگردانی سوران حسینی و «مستند پخش نشده میرزا» به کارگردانی احمد صمیمی از تهران از سوی مردم به عنوان بهترین نمایش‌ها مورد تجلیل قرار گرفتند.

از هفت بازیگر خردسال نمایش «کار، کودک و خیابان» از مریوان، نرگس منصوری بازیگر خردسال نمایش «سکوت رنگ‌ها» از سنندج و یکتا احمدی بازیگر نمایش «رستگاری در ساعت سگ…» تجلیل شد.

این مراسم با اجرای داریوش راشد‌نسب همراه بود. در بخش اجراهای هنری نیز اجرای گروه «بزم و رزم» و اجرای گروه موسیقی« 12 سواره » و مراسم «هلپرکه» از جمله برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

5858

مشاور وزیر بهداشت: افزایش شیوع اوتیسم در کشور

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ محمد تقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت که در همایش ملی توانبخشی ابن سینا در همدان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: هم اکنون یکی از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت ایجاد بیمارستان جنرال توانبخشی در کشور است که در این راستا باید 2 هزار تخت بیمارستانی در این مراکز ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سوانح و حوادث بالای ناشی از تصادف، سقوط و آسیب های ناشی از آن پرداختن به موضوع توانبخشی از مهمترین نیازهای حوزه پزشکی در کشور است.

جغتایی تصریح کرد: با پیشرفت های علمی و توسعه روز افزون دانش پزشکی هم اکنون مشکلات توانبخشی که روزی در نظر افراد غیر قابل درمان بود در یک دوره درمان می شوند.

وی با بیان اینکه حوزه توانبخشی نیازمند کار تیمی و گروهی است گفت: برگزاری چنین همایش های علمی در کنار تبادل اطلاعات و تجربیات می تواند موجب تغییر نگرش ها و افزایش ضریب درمان و توانمندی در افراد آسیب دیده باشد.

جغتایی با اشاره به توانمندی های استان همدان در حوزه پزشکی تاکید کرد: همدان هم اکنون مرکز پزشکی غرب کشور است و وجود آرامگاه حکیم هزاره ها در این استان می تواند این استان را به عنوان مهد پزشکی کشور معرفی کند.

محمد صادق سیف پناهی، دبیر علمی نخستین همایش کشوری توانبخشی ابن سینا نیز در این همایش گفت: از زمان اعلام فراخوان این همایش 200 اثر به دبیرخانه این همایش ارسال که 100 مقاله به صورت پوستر و 24 مورد از این مقاله ها به صورت سخنرانی در این همایش ارائه خواهد شد.

وی گفت: نخستین همایش کشوری توانبخشی ابن سینا با هدف ارتقای تعامل بین رشته ای علوم توانبخشی توسط دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان با همکاری انجمن های مرتبط برگزار می شود.

سیف پناهی، یادآور شد: ‎ 20 استاد از دانشگاه‎های علوم پزشکی کشور در حیطه‎های مختلف اصول توانبخشی شامل سالمندی، کم‎شنوایی، تکنولوژی های نوین و مداخلات ارتباطی با محوریت توانبخشی عصبی در این همایش حضور دارند.

وی افزود: دانشکده توانبخشی همدان در سال 1387 در سه رشته گفتاردرمانی، شنوایی شناسی و کاردرمانی آغاز به کار کرد و در حال حاضر 317 دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

 

46